Howe Gelb - Sno Angel Like You

Deel

Gelb zag genres komen en gaan, zag garagerock alt.country worden, en zag dat zijn ziel alleen in zijn eigen ondoorgrondelijke woestijnklanken te vatten was. Af en toe probeerde hij aansluiting te vinden bij de hitlijsten: toen Joey Burns en John Convertino Giant Sand de rug toekeerden en zich voltijds met Calexico gingen bezighouden, reageerde Gelb met het opvallend toegankelijke 'Chore of Enchantment'. Maar de spotlights waren hem te hel, en nieuwbakken fans togen gedesillusioneerd huiswaarts na steeds abstracter wordende Howe Gelb soloconcerten (een soort jazz-cabaret met Gelb die vanachter de piano via een cassetterecordertje stukken van vorige concerten liet horen).

''Sno Angel Like You' is de vijfde plaat onder zijn eigen naam, opgenomen in Canada met gospelkoor Voices Of Praise en drummer Jeremy Gara van Arcade Fire. Waarom het Gara en niemand anders dan Gara moest zijn, wordt duidelijk in 'Worried Spirits', een met streepjes noise-gitaar gelardeerde blues-stomp van wijlen Rainer Ptacek (Gelbs boezemvriend, die mee aan de wieg van Giant Sand stond). Waarom Voices Of Praise is op geen enkel moment onduidelijk: elf van forse stembanden voorziene brothas and sistas die Gelbs songs op wonderbaarlijke wijze vanuit het woestijnzand van Arizona in één ruk richting hemel zingen. Dat het vertrouwen van de frontman groot was, bewees hij door de songs pas op de vlucht van Tucson naar Ottawa, waar Voices Of Praise meermaals per dag hun vocale workout doen, te schrijven. Toen ter plaatse bleek hoe plezierig de opnames voor alle betrokkenen waren, besloot Gelb nog een paar oude klassiekers op band te zetten. Het duurde even voor wij in de gaten hadden dat we 'Robes of Bible Black' en 'Neon Filler', nochtans ook al weergaloos op Giant Sands 'Ramp' uit '94, al eens eerder hadden gehoord. Probeer het u als volgt voor te stellen: morgen hoort u plots een versie van 'Perfect Day' met een gospelkoor, maar pas bij de derde passage denkt u: 'Dit ken ik, maar dit is beter. Veel beter!' Dat niveau.

De gigabyte-krachtigen onder u morgen 'Sno Angel Like You' zonder talmen integraal inladen, wie het moet doen met een Nano, Shuffle, of een anderssoortig poor man's iPod, kunnen we de volgende selectie voorstellen (© (cp)) : 'Paradise Here Abouts', 'But I Did Not', 'The Farm', 'Nail in the Sky', 'Howlin' A Gale', 'Worried Spirits' en 'Neon Filler'.