Nacht und Nebel - Beats of Love

1

De liefde lijkt Patrick Nebel beter te liggen dan de wanhoop; met de moderne popsong heeft deze Antwerpenaar duidelijk meer voeling dan met het experiment. Dat mag blijken uit een vergelijking tussen het eind vorig jaar verschenen albumette 'Casablanca' (zeer overschat in de Nederlandse muziekpers) en deze eerste volwaardige elpee van Nacht und Nebel, 'Beats of Love'. Het verschil is groot. 'Casablanca' toonde slechts verspreide sporen van talent; nu heeft Nebel begrepen waar zijn mogelijkheden liggen en wat ermee kan worden aangevangen. De eerste vereiste is, alle omstandigheden in acht genomen: het simpel houden. Er worden vrij sterke maar zeer elementaire melodietjes opgezet, opgestuwd met wat drums en bas, treffend omlijst en tot fluitens gebracht met synthesizers. De hier hernomen singles 'Movoco Synthaca' en 'Zafari' hadden al bewezen dat Nacht und Nebel met dat procédé overweg kon: het werden een soort swingende kinderrijmpjes, bijblijvend en makkelijk. Aan dat fraaie duo wordt de titelsong, 'Beats of Love' toegevoegd: mooi deinend ritme, opvallende frisheid, minstens een radiohit. Ook het oosters klinkende 'Etoile du Nord' en het bijzonder clever opgebouwde 'Laguna of Love' beschikken over opvallende mogelijkheden. Een voldoende halen het depressieve klaaglied 'Europe Cries', 'Lac Leman', wat nijdiger van tempo, en het sfeerscheppende pianostukje 'Boulevard'; afbreuk aan de hiermee opgebouwde reputatie van Nacht und Nebel doen twee erg zwakke stukken ('La valeur de la chaleur' en 'Can't Get Enough'), soms ondermaatse tekstfragmenten en de bij momenten zeer slordig opgenomen stem van Nebel.

'Beats of Love' van Nacht und Nebel: het is goed dat deze plaat er gekomen is. En dat is al zeer veel gezegd.