Review: Oscar & The Wolf (ABBox)

24
oscar & the wolf
© Inge Kinnet

'Entity', de eerste volwaardige plaat van Oscar & The Wolf, is een paar weken oud, en werd gisteren in de AB voor het eerst aan een ruim publiek voorgesteld. Een babyborrel of sorts, maar van koudwatervrees viel bij de vier jonge mensen op het podium niks te merken. 't Is dan ook een dot van een kleine.

‘Remember it’s surreal,’  gaf zanger Max Colombie ons ergens halverwege mee. Had hij wel wat eerder mogen zeggen, eigenlijk. Opener 'Joaquim' werd ingeleid met een visual uit de Lana Del Rey-school voor Artistiek Verantwoord Krakend Beeld. En toen Colombie daarna opkwam, bleek hij een spacey witte gitaar annex keyboard te dragen - allicht op eBay overgekocht van Mister Spock.

'Killer You' , de laatste op de plaat, was een enkeltje naar het Oosten met voorzichtige r&b in het refrein. ‘Undress’ was een nachtelijk potje skinny dipping in een poel melancholie. Heel intiem, tot één bakvis zich niet meer kon inhouden en er een schrille kreet door de AB schoot: ‘sexyyy!’

Vanaf dan konden de indiepoppers volop beginnen met binnenkoppen. ‘Nora’ was een in beats verpakte ode aan de clubs die de Brusselse zanger sinds kort pleegt te frequenteren. De piano van ‘Astriù’, waarschijnlijk één van de beste Belgische singles van 2014, begeleidde Colombie nog een stapje hoger op de toonladder. Bij ‘Strange Entity’ – nóg zo’n goeie – sloeg u massaal aan het wriemelen, en wij vonden dat nog nét sociaal aanvaardbaar. Einde van de set.

Einde van de set? Ga weg, natuurlijk zat ‘Princes’ er nog aan te komen! Als eerste toemaat kregen we ‘Moonshine’, een nummer uit de ep van vorig jaar. De kniesoor in ons had liever 'Orange Sky' gekregen, van diezelfde ep, maar voor hij zich kon roeren was daar al de grote 'Afrekening'-hit. ‘One two three / Let’s go!’ Misschien een wat obligate afsluiter, dat 'Princes', van wat een intieme, groovy, smachtende trip was. Maar toch: zeer oké voor de AB.

'One thing left on your body I can / Undress ' - een niet mis te verstane boodschap, die door Oscar & The Wolf op een lome, gladde vibe het publiek werd ingestuurd...

... en een zacht bevel dat datzelfde publiek spontaan deed dampen. 'Sexyyyy!': het somde het allemaal op.

De wolven waren karig met hun bindteksten, maar ze kenden hun talen: 'Dank u, merci.'