Raketkanon (Vooruit)

379
raketkanon
© Koen keppens

Raketkanon: kamerorkest voor met vreetbuien kampende kannibalen. Bijna twee jaar geleden was het dat we Raketkanon nog eens hun kruit zagen verschieten. Op Dour was dat, ook al een plaats waar geleide bezoeken, gezien de plaatselijke fauna, tot de mogelijkheden zouden moeten behoren. Het was een memorabele doortocht: frontman Pieter-Paul Devos legde een wandelpaadje aan op het scherp van onze vecht-of-vluchtreactie, drummer Pieter De Wilde mikte een wc-borstel naar onze kop, en onze oren begonnen na afloop een eigen fluitconcert. We hadden iets gezien. We wisten niet goed wat, maar het had tanden.

'Hoe heerlijk is het om nog eens een concert te zien ontspóren. Om meegetroond te worden, het duister in. En om noodgedwongen wegen in te slaan waar je niet noodzakelijk van weet of je er ook weer levend en met al je geld nog op zak uitkomt.'

Anno 2015 heeft Raketkanon een tweede plaat op de markt, een plaat waarop één en ander op zijn plaats valt. De teringherrie is geláágd geworden, de chaos gestroomlijnd, en wat gevaarlijk was, is nu niets minder dan bloedlink. 'Volwassen' bijna, als we er even een krachtterm bij mogen sleuren: Devos houdt tegenwoordig z'n kleren áán op het podium. U kreeg zondag hoogstens z'n schoenen toegeworpen in 'Anna'.

De muziek mocht spreken, meer dan daarvoor, en die noemde uit dankbaarheid namen: 'Florent' (de uitbarsting), 'Herman' (ouwe vriend waarop het als vanouds vrolijk surfen was), 'Harald' (de verschrikkelijke), 'Nico Van Der Eeken' (live: 'Menéér Van Der Eeken'), en nog een hoop gespuis waarvoor je moeder je als kind al waarschuwde — stuk voor stuk slechte invloeden, maar slechte vrienden zijn ó zo verleidelijk. Hoe heerlijk is het om nog eens een concert te zien ontspóren. Om meegetroond te worden, het duister in. En om noodgedwongen wegen in te slaan waar je niet noodzakelijk van weet of je er ook weer levend en met al je geld nog op zak uitkomt.

Thuismatch? Jazeker, maar er was meer aan de hand. Raketkanon maakt lawaai, nog altijd. Pokkelawaai zelfs, maar ze kunnen niet meer aan de kant geschoven worden om die reden. Zoals Onze Man al liet weten na samengehokt te hebben met 'RKTKN#2', die tweede plaat: 'Ze zijn iets op het spoor.' Live lijkt Raketkanon het al gevonden te hebben. Die tanden hadden ze al, dat hart is nieuw.

Nog één naam hadden die van Raketkanon aan het einde op zak: 'Anja'. Eerbetoon aan die andere Vos, akoestisch gebracht (akóéstisch, ja) en met z'n vieren rond één microfoon. 'Ik blijf je altijd trouw': Devos preekte plots de passie. En jawel hoor: al onze kippen weg.

Geraketkanond.

'Niet overdrijven, hè' — Devos vond een béétje zelfbeheersing toch op zijn plaats, en sprong u vervolgens in de nek.

Eéntje uit de categorie 'famous last words'.