null Beeld rv
Beeld rv

cd★★☆☆☆

Wie met ‘The Family’ hoopte op een ererondje van Brockhampton komt van een koude kermis thuis

‘Uiteindelijk gaat elke band uiteen vanwege een van de vier p’s: power, property, prestige, pussy,’ aldus Dave Mustaine, die in 1983 uit Metallica werd gezet en dan maar Megadeth oprichtte. Fans van Brockhampton proberen sinds de aankondiging van de split in januari te achterhalen welke ‘p’ het geliefde hiphopcollectief uit Los Angeles precies heeft genekt. Het antwoord komt in de vorm van ‘The Family’, de laatste Brockhampton-plaat.

Joshua Migneau

‘Uiteindelijk gaat elke band uiteen vanwege één van de vier p’s: power, property, prestige, pussy,’ aldus Dave Mustaine, die in 1983 uit Metallica werd gezet en dan maar Megadeth oprichtte. Fans van Brockhampton proberen sinds de aankondiging van de split in januari te achterhalen welke ‘p’ het hiphopcollectief uit Los Angeles precies heeft genekt. Het antwoord is ‘The Family’, de laatste Brockhamptonplaat.

Wie hoopt op een ererondje van de zelfverklaarde boyband zal van een koude kermis thuiskomen. Ondanks de titel is ‘The Family’ weinig meer dan een soloplaat van spilfiguur Kevin Abstract. Hij doet de promo, voorziet in singles en neemt de vocals voor zijn rekening. Waarom ‘The Family’ dan een Brockhamptonplaat noemen? ‘The label needed 35 minutes of music,’ verklaart Abstract in single ‘Big Pussy’. De plaat duurt – u raadt het al – 35 minuten. Hier worden simpelweg contractuele verplichtingen nagekomen.

Kevin Abstract puurt een persoonlijke, eerlijke en verhelderende plaat uit het einde van zijn passieproject. Maar ook: een gefragmenteerde, desoriënterende en overhaast ineengestoken plaat. ‘The Family’ telt zeventien liedjes, waarvan tien niet langer dan twee minuten. Abstract en producer Bearface schakelen als bezeten tussen genres, van bitterzoete sixtiesballads (‘Any Way You Want Me’) over A Tribe Called Quest-achtige jazzhiphop (‘Big Pussy’) tot lofifolk (‘My American Life’). Weinig songs duren lang genoeg om een indruk te maken.

In de industrialhiphoptrack ‘Basement’ blikt Abstract terug op het prille, naïeve begin: ‘Back to the basics / Back to the basement’. Abstract was 14 toen hij op het forum van een Kanye West-fansite een advertentie plaatste waarop tientallen jonge rappers en producers reageerden. Ze vormden gaandeweg Brockhampton, een doe-het-zelfcollectief van gelijkgezinden die vanuit een kelder de ene ballad na de andere banger op het internet zwierden. 2017 was het jaar van de doorbraak: Brockhampton bracht toen dríé sterke platen uit onder de noemer ‘Saturation’.

Waar liep het sprookjesverhaal spaak? Abstract haalt op ‘The Family’ de miljoenendeal met RCA Records in 2018 aan als kantelpunt: ‘Remember when touring didn’t revolve around cash?’ Hij bekent meer te geven om zijn eigen imago en solocarrière dan om zijn vrienden: ‘I turned my friendship into a business into an empire’. Ook funest voor de teamgeest: het #MeToo-schandaal rond Ameer Vann, die vrouwen zou hebben misbruikt, waarna de rapper uit de groep werd gezet. Pussy en prestige: Dave Mustaine heeft gelijk.

Brockhampton zal de muziekgeschiedenis ingaan als het beste hiphopcollectief sinds Odd Future, de groep van Tyler, the Creator, Earl Sweatshirt en Frank Ocean. Terwijl Odd Future rekende op sterke persoonlijkheden, was Brockhampton meer dan de som der delen. Dat uitgerekend hun verhaal eindigt met een soloplaat om aan een contract te voldoen: hoe teleurstellend.

null Beeld rv
Beeld rv

Luister ook naar onze playlist:

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234