cd★★★1/2☆
boygenius: ‘the record’
Charlie’s Angels from hell. Nirvana met baarmoeders. De supergroep die we nodig hadden, volgens Rolling Stone. boygenius had al sinds 2018 niets meer uitgebracht, maar apart konden de leden er ook iets van: Phoebe Bridgers met het fantastische ‘Punisher’ (2020), Lucy Dacus met ‘Home Videos’ (’21) en Julien Baker met ‘Little Oblivions’ (’21). ‘the record’ is de som der bevallige delen, en ontwijkt behendig de herhaling. Onderkoeld rocken (‘Satanist’) en ritmisch snikken (‘True Blue’) wisselen elkaar af, met de singer-songwriterij op aanhoudend hoog niveau. ‘$20' (Baker aan de microfoon) is gepast rommelige grunge light over zelfdestructief gedrag, ‘Emily I’m Sorry’ (Bridgers) een tijdloze parabel over liefde die blind maakt. Het akoestische ‘Cool About It’ lijkt als twee druppels bourbon op ‘The Boxer’ (van Simon & Garfunkel) en geen enkele track – van het simpele maar pakkende ‘Without You Without Them’ tot de verstilde slotsong ‘Letter to an Old Poet’ – is minder dan méér dan goed genoeg.
‘the record’ is een snapshot van drie vrouwen met absolute controle over hun kunst.