null Beeld HUMO
Beeld HUMO

Het einde van 'Succession'

Drie fans over het spectaculaire slotseizoen van ‘Succession’: ‘Je zit voortdurend te kijken met een zeurend, ongemakkelijk gevoel’

Deze week valt definitief het doek over ‘Succession’, de superieure HBO-reeks over de clan achter een enorm media-imperium. Vier seizoenen lang kreeg de reeks tonnen lof, prestigieuze prijzen en zelfs vijf fonkelende sterren van Onze Man. Begging the question: hoe goed is ‘Succession’ nu écht? Drie superfans vlogen langs in hun Lear-jet om met lof te strooien.

Vincent Van Peer

Presentator Pedro Elias, nieuwsanker Fatma Taspinar en professor arbeidseconomie Stijn Baert laten zich net als miljoenen anderen bijzonder graag meeslepen door de machtsspelletjes van de familie Roy. De gewetenloze pater familias Logan (Brian Cox in de rol van zijn leven) en zijn kinderen – de gefrustreerde Kendall, de onvoorspelbare Roman, de ambitieuze Shiv en de megalomane Connor – zijn stuk voor stuk people you love to hate.

PEDRO ELIAS: ‘NIET NORMAAL’

PEDRO ELIAS «Het zijn allemáál smeerlappen. Ze hebben geen enkel save the cat-moment, waarbij ze plots iets goeds doen zodat het publiek hen toch nog een beetje sympathiek kan vinden. Nee, ze zijn alleen maar slecht. En toch zie ik ze allemaal zo graag! Ik ben vooral fan van Tom, de vervreemde echtgenoot van Shiv: een onderkruiper par excellence.

»In het vierde seizoen hebben de makers de lat nóg hoger gelegd. Die moet intussen ergens ter hoogte van Saturnus liggen, denk ik. Ik ben geen kenner, maar ik durf te vermoeden dat de dialogen moderne Shakespeare zijn. Ook de beste scène aller tijden zit in dit seizoen, namelijk – spoilergevaar! – die waarin Logan op sterven ligt en een telefoon tegen zijn oor gedrukt krijgt, zodat zijn kinderen hem nog een laatste keer kunnen toespreken. (Blaast) Niet normaal.»

HUMO Heeft de clan-Elias iets gemeen met de Roys? Hebben jouw kinderen ook al geprobeerd om je van de troon te stoten?

ELIAS «Nee, integendeel: mijn kindjes, van de oudste tot de jongste, steunen mij in alles. Maar ik voel mij ook geen Grote Peetvader zoals Logan Roy. Daarvoor is ons gezin te onstuimig, te vrij van hiërarchie, te allergisch voor autoriteit.»

HUMO Ken je mensen in de media die op de Roys lijken?

ELIAS «Het zou makkelijk zijn om de familie Verhulst te noemen, maar die zien er toch iets gemoedelijker uit. ‘De Verhulstjes’ is eigenlijk het anti-‘Succession’: de vader is een vriend voor zijn kinderen, en verder gebeurt er helemaal niks.

(Op dreef) »Weet je wat ik ook zo geniaal vind aan ‘Succession’? De woordeloze gebaren die zó ongelooflijk veel over de personages vertellen. Zo is er een scène waarin Kendall batterijen steelt in de nachtwinkel, om ze vervolgens gewoon buiten in de vuilnisbak te gooien. Dat zegt toch alles over die mens? Hij heeft miljarden, hij heeft alles, maar toch heeft hij niks. Hij is een lege huls die krampachtig probeert om iets te voelen.»

HUMO Als ik je zo gloedvol hoor vertellen, denk ik: was jij niet graag zélf acteur geworden?

ELIAS «Dat zou een regelrechte aanfluiting zijn van het ambacht. Ik wil niet zo iemand zijn die denkt dat hij alles kan. En toch is er een stemmetje dat fluistert: ‘Misschien ben jij wel net zo goed als Joo-Wa-Kwin Phoenix!’ Dat geeft me het frustrerende gevoel dat ik iets heb laten liggen in het leven. Dat ik héél misschien mijn roeping heb gemist.

»Om maar te zeggen: als iemand toevallig weet zou hebben van een toffe rol die op mijn lijf geschreven lijkt te zijn, geef dan maar een seintje!»

Lees ook:

Sarah Snook, Nicholas Braun en Alan Ruck uit ‘Succession’: ‘Het geheim? De kijker móét meevoelen met die rijke klootzakken’

Er is momenteel geen serie met zoveel gedenkwaardige scènes per aflevering als ‘Succession’ ★★★★★

‘Succession’-bedenker Jesse Armstrong: ‘Ik heb het gevoel dat we de goudmijn die ‘Succession’ heet tot op de bodem hebben leeggeplunderd’

STIJN BAERT: ‘VIJF PROCENT’

STIJN BAERT «Ik heb twee grote interesses: Belgisch voetbal en politiek. Qua voetbal laat ‘Succession’ me wat op mijn honger zitten, maar op politiek vlak... De reeks is een mateloos fascinerende studie van de macht, de machinaties achter de schermen van media en politiek, de intermenselijke vetes die sudderen in een bedrijf, het gekissebis dat achter elk besluit schuilgaat...

»‘Succession’ toont fijntjes aan dat de politiek en het bedrijfsleven niet altijd worden bepaald door grote strategieën. Veel vaker gebéúren de dingen gewoon. Domweg, door toeval en trivialiteit, omdat twee mensen elkaar op het moment van een deal wel of niet kunnen uitstaan. Zoals de Roys voortdurend banden smeden en verbreken, zo gaat het naar verluidt ook in de politiek: je vrienden van vandaag kunnen morgen je vijanden zijn.»

HUMO Weet de big businesskant van de reeks je ook te boeien?

BAERT «Nee, daar heb ik weinig mee. Ik ben meer geïnteresseerd in politici dan in hooggeplaatste zakenlui. Niet het geld prikkelt me, maar de spelletjes, de machtsgrepen en het altijd aanwezige verraad.

»Door naar ‘Succession’ te kijken leer je wel hoe bedrijfseconomie werkt: het belang van de raad van bestuur, de invloed van de aandeelhouders... De makers zijn geen lesgevers, maar ze hebben hun onderzoek wel grondig gedaan.»

HUMO Het vierde seizoen wist je minder te bekoren dan de voorgaande, liet je weten.

BAERT «Ik heb het gevoel dat er minder vaart en snelheid in zit. Neem nu de hartmassage die Logan krijgt in het vliegtuig: de vraag of hij het zal overleven, wordt over de héle aflevering uitgesponnen. Ik hou van trage reeksen, maar ‘Succession’ moet het net van z’n snedigheid hebben.

»Ik begin ook het gevoel te krijgen dat ik het allemaal al eens eerder gezien heb. Alwéér een huwelijksfeest waar achter de schermen wordt gekonkelfoesd? Nog maar eens een onnodige vergadering aan de andere kant van de wereld? Het nieuwe is er een beetje af.»

HUMO Wat moet er in de finale gebeuren om je alsnog van mening te laten veranderen?

BAERT «Ik zou het wel op prijs stellen als Tom, Logans achterbakse schoonzoon, eens goed op zijn plaats wordt gezet. En dat Roman de strijd wint! Hij is mijn favoriete personage. Ik wou dat ik vijf procent Roman Roy in me had.»

HUMO Vijf procent gif, pesterijen en losbandigheid, dus?

BAERT «Amper vijf, hè! Ik fantaseer soms over dingen die Roman doet: een glas tijdens een receptie in één teug binnen gieten en dan weer op het dienblad zetten, bijvoorbeeld. Maar die brutaliteit en die snedige humor zitten niet in mij. Daar ben ik te introvert voor. Met Kendall heb ik dan weer gemeen dat we allebei enorme strebers zijn. Hoe verwerpelijk een personage ook is, je herkent altijd wel iets van jezelf.»

FATMA TASPINAR: ‘NIET TE BINGEN’

FATMA TASPINAR «Ik ben nog niet aan het laatste seizoen begonnen. Een gemiddelde ‘Succession’-aflevering is zó zwaar dat ik er geen vijf na elkaar kan bingen.»

HUMO Wat vind je zo goed aan de reeks?

TASPINAR «‘Succession’ is geen thriller, maar toch is de spanning te snijden. En de reeks is ook erg waarheidsgetrouw: je krijgt een inkijk in een plek dicht bij de opperste regionen van de macht die normaal hermetisch gesloten blijft. In fictionele vorm, weliswaar, maar mensen zoals de Roys en hun waanzinnige megalomanie bestaan écht. De makers hebben mediamogol Rupert Murdoch (eigenaar van o.a. de rechtse Amerikaanse nieuwszender Fox News, red.) en zijn entourage duidelijk goed in het oog gehouden.»

HUMO Heb je een favoriet personage?

TASPINAR «Dat is moeilijk, want niemand in ‘Succession’ is sympathiek. Ik haat ze allemaal! Als ik naar Kendall kijk, word ik al ongemakkelijk. En tegelijk heb ik medelijden met iedereen. Als je ziet wat voor een vader Logan is geweest, is het een wonder dat de Roy-kinderen nog zo goed zijn uitgedraaid (lacht).

»De meeste reeksen zijn feelgood, maar ‘Succession’ is dat heel nadrukkelijk níét. Je zit voortdurend te kijken met een zeurend, ongemakkelijk gevoel. Soms denk je éven dat er wat schoonheid in hun wereld schuilt, maar uiteindelijk blijkt het altijd opnieuw om macht te gaan.»

HUMO ‘Succession’ gaat over een groot mediabedrijf. Toevallig werk jij óók voor een groot mediabedrijf.

TASPINAR (lacht) «Ik geloof niet dat we in Vlaanderen vatbaar zijn voor het soort corruptie dat je ziet in ‘Succession’, waarin Logan Roy de politiek rechtstreeks beïnvloedt via de president. Daarvoor is België te klein. Iedereen kent iedereen, waardoor ongemerkt monsterdeals sluiten vrijwel onmogelijk is. Of ik kies er toch voor om dat te geloven. Is dat naïef?»

HUMO Geen bazen gehad die je aan Logan Roy doen denken?

TASPINAR «Nee, hoezo?»

HUMO Dan zal ik aan eindredactie laten weten dat ze de kop ‘Frederik Delaplace is Logan Roy ten voeten uit’ tóch niet kunnen gebruiken.

TASPINAR «Jammer voor jullie, maar helaas! (lacht)»

‘Succession’ – seizoen 4, Nu op Streamz

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234