Beeld Johan Jacobs

Jonge LeeuwenMarie-Bernadette, de jongste slotzuster van Vlaanderen

Zuster Marie-Bernadette: ‘Ik heb geen seksuele verlangens. Het zal wel een fabrieksfout zijn’

Vanavond stelt Siska Schoeters in ‘Durf te vragen’ vragen aan zusters. Humo sprak enkele jaren geleden met een jonge slotzuster en stelde enkele pertinente vragen. Lees hier het interview.

(Eerder verschenen in Humo 3429 op 23 mei 2006)

‘Je zult het klooster wel herkennen,’ had ze aan de telefoon gezegd. ‘Het is dat grote gebouw aan het eind van de straat. Vanbuiten lijkt het net een gevangenis.’ Ze pauzeert even. En dan, lachend: ‘En vanbinnen nog meer.’ Zuster Marie-Bernadette trad tien jaar geleden binnen bij de karmelietessen in Leopoldsburg, een slotklooster met dertien nonnen. Vlaanderens jongste slotzuster is 28. 

We worden ontvangen in een sombere spreekkamer met stijve stoelen waar af en toe geluiden uit het klooster doordringen: het geklets van sandalen in de gangen, het geruis van habijten, het hoge geklingel van een klok. Zuster Marie-Bernadette begroet ons vanachter een wand van houten tralies, maar dat praat niet zo makkelijk, dus verhuizen we naar een minder formele plek. In het eigenlijke slotgedeelte van het klooster mogen we niet binnen, maar ze wil ons wel ontvangen in haar privé-tuintje aan de achterkant: een boom met paarse seringen, een vogelkastje, een nis met een mariabeeld en een vijvertje met een paar goudvissen. Haar wereld, nu al tien jaar. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Ik werkte al twee jaar als kapster in Maasmechelen en droomde ervan schoonheidsspecialiste te worden. Ik maakte graag plezier met vrienden, ik zat in een volksdansgroep, ik had zelfs een vriend. En toen kwam ik een Broeder van Liefde tegen. Toen ik een paar keer met hem had gesproken, zei hij: ‘Volgens mij heb jij een roeping. Een kloosterroeping.’ Ik zeg: ‘Wablief!’» 

HUMO Waren ze bij jou thuis erg katholiek? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Mijn ouders en grootouders wel, maar ik liep de kerkdeur zeker niet plat. Zondag was de enige dag dat ik wat kon uitslapen (lacht). Het kloosterleven kende ik al helemaal niet. 

»Mijn ouders waren arbeiders: vader bij Ford, moeder in een kledingfabriek. Siciliaanse migranten, maar ik ben in België geboren - eigenlijk heet ik Paola Milazzo. Ik ben wel streng opgevoed: ik mocht een vriend hebben, maar dan moest het meteen officieel. Als hij op visite kwam, waren mijn ouders er altijd bij en zaten we in de zetel met de hond tussen ons in (lacht). 

»En toch: trouwen en kinderen krijgen zei me eigenlijk niet zoveel. Telkens als mijn vriend daarover begon, voelde ik twijfel. Ik zag hem echt heel graag, maar voor mij was hij meer de broer die ik zelf niet had. 

»Toen die Broeder van Liefde over mijn roeping begon, zei hij erbij: ‘Ik denk je dat naar een slotklooster gaat.’ ‘Wat is in hemelsnaam een slotklooster?’ ‘Een klooster waar je binnengaat en nooit meer buitenkomt.’ Ik zei: ‘Nee, dank u!’ Maar blijkbaar was het zaadje toch geplant, want sindsdien liet de gedachte me niet meer los. Mijn moeder en ik hebben toen een afspraak gemaakt met de moeder-overste van dit klooster. Toen ik hier voor de deur stond, dacht ik: ‘Dit is het.’» 

HUMO Zomaar? Dit is het? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Vind je dat raar? Ben jij nooit een jongen tegengekomen bij wie je het gevoel had: dat is ’m? Ik was meteen verliefd op Jezus, en nog altijd.» 

HUMO Wat doe je hier dag in, dag uit? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Ora et labora: werken en bidden, véél bidden. We staan op om halfzes. Het ochtendgebed begint om zes uur. Om halfacht ontbijten we met confituur, choco en peperkoek. Daarna gaan we naar boven voor de geestelijke lezing, en dan beginnen we te werken. Ik sta in voor de bevoorrading van de keu-ken. We werken vier uur per dag, afgewisseld met zeven uur gebed: dan blijft er niet zoveel tijd over, hè. We hebben wel een gemeenschappelijke recreatietijd: het middagmaal en het avondmaal gebruiken we samen. Met z’n dertienen zijn we: ik ben de jongste, de oudste is honderd.»

Hoera, vakantie!

HUMO Jullie leven in stilte. Wil dat zeggen dat jullie nooit mogen praten? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Alleen tijdens het middag- en het avondmaal. Voor de rest proberen we zoveel mogelijk in stilte te leven: in de stilte hoor je meer. Elke maand verblijven we één dag in ‘de kluis’, een aparte ruimte achter de tuin waar we in volledige afzondering bidden, eten en slapen. Eén keer per jaar trekken we daar zelfs voor tien of elf dagen in. In het begin vond ik dat moeilijk, maar nu ben ik blij als ik er weer naartoe kan.» 

HUMO Je gaat op vakantie in een isolatiekluis? Vrijwillig? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE (lacht) «Je zou het een soort vakantie kunnen noemen, ja. Voor ons is dat: tot rust komen. Even je batterijen opladen. We hebben anders geen vakantie, hè.» 

HUMO Hoe ziet je kamer eruit? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Twee kasten, een bureau, een nachtplankje - geen nachtkastje. Mijn bed is een houten plank met twee poten eronder en een matras erop. Aan de muur hangt een kruisbeeld en een lijstje met een afbeelding van Jezus. Op de vensterbank staat een foto van mij met mijn ouders, op de dag van mijn professie.» 

HUMO Toen je in 1995 het klooster binnenging, had niemand ooit gehoord van Marc Dutroux. Volg je wat er in de wereld gebeurt? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Ik lees weinig kranten, maar we volgen tweemaal daags het nieuws op de radio, en internet hebben we ook. We horen ook van alles van de mensen die bij ons op bezoek komen. Dat van die dodelijke schietpartij in Antwerpen heb ik wel in de krant gelezen.» 

HUMO Stel je je daar vragen over? Waarom een jongen van achttien - een leeftijdgenoot van jou, bijna - zoiets doet? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Mensen die zoiets doen zijn volgens mij mensen met diepe kwetsuren. En dat uiten ze door anderen te laten voelen wat zij zelf hebben gevoeld - meestal omdat ze niet beter weten. Dutroux bij-voorbeeld, die heeft ook geen al te beste jeugd gehad. Dat is geen excuus om te doen wat hij heeft gedaan, maar het kan wel een verklaring zijn. Waarom is die skinhead in Antwerpen beginnen te schieten? Wat ging er om in het hoofd van die jongen die Joe Van Holsbeeck heeft neergestoken? Ik denk dat ze het dikwijls zelf niet weten. Ze hebben zo’n reflex en dan doen ze het - dénk ik. 

»Ik keur die moorden helemaal niet goed, maar misschien zijn we toch een beetje te veel bezig met de slachtoffers. De daders moeten ook geholpen worden. Het is geen oplossing om ze gewoon in de gevangenis te gooien, want na een paar jaar komen ze vrij en beginnen ze opnieuw.» 

HUMO Je bent wel erg mild voor de daders. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Het zijn ook maar mensen zoals jij en ik. Stel dat je iets verkeerd doet op een moment dat je het zelf moeilijk hebt: moet je daar dan de rest van je leven voor boeten?» 

HUMO Hans Van Themsche heeft twee mensen neergeschoten, maar hij heeft ook het leven van hun families verwoest. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Het is verkeerd wat Hans gedaan heeft, maar wat heb je eraan als hij zelf niet tot dat inzicht komt? Is het dan beter dat hij haatgevoelens blijft koesteren tegen de rest van de wereld? Daar heeft niemand wat aan.» 

HUMO Neem nu Marc Dutroux: zo’n man kun je toch niet meer ‘helpen’? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Waarom niet?! Ik denk dat er voor iedereen hoop bestaat, ook voor Marc. Ik ben daar zeker van. God is groter dan al onze zonden.» 

HUMO Vertel dat maar eens aan de ouders van de ontvoerde en vermoorde kinderen. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Ik denk dat die ouders vergevensgezinder zijn dan wijzelf. In hun grote verdriet straalden ze toch nog sereniteit en vrede uit.»

Een berg schedels 

HUMO Een moord voor een mp3, twee moorden uit racisme... Vind je het niet verontrustend dat jongeren zoveel zinloos geweld plegen? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Geweld is altijd zinloos, en ik vind het heel erg wat er gebeurd is, maar ik snap niet dat daar zoveel ophef over wordt gemaakt. De media praten over niks anders meer! Terwijl in zoveel andere landen al jaren gruwelijke dingen gebeuren, en niemand die er iets van zegt. Neem nu de massamoorden in Rwanda en Congo... Ik heb verhalen van missionarissen gehoord die daar geweest zijn, ik heb er foto’s en video’s van gezien: een kerk vol vergane lichamen, een berg schedels, een berg gesorteerde sleutelbeenderen... En vlakbij spelen kinderen. Onbegrijpelijk - maar dat vinden wij blijkbaar normaal, want dat is ver van hier. 

»In het klooster komen dikwijls missionarissen en buitenlandse priesters op bezoek: door hun verhalen worden wij veel meer met al die gruwelen geconfronteerd.» 

HUMO Terwijl je al tien jaar tussen vier muren zit. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Dat is het gekke: sinds ik in het klooster zit, ken ik veel meer mensen dan toen ik nog kapster was. En in een kapsalon komt veel volk, hè! Thuis word je opgeslorpt door je werk, je familie, je vrienden, je eigen besognes...In het klooster maak ik me niet druk over prutsen. 

»Ik sta ook veel meer open voor andermans noden. Er komen hier enorm veel mensen aankloppen met hun misère. Als ik daarnaar luister, verdwijnen mijn eigen problemen in het niets.» 

HUMO Met wat voor problemen komen mensen in deze tijden nog naar de nonnetjes? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «We zien hier mensen van allerlei slag: ex-gevangenen, mensen met emotionele of financiële problemen, heel veel mensen die in een scheiding verwikkeld zijn. Het is onze roeping om er voor hen te zijn. We hebben natuurlijk geen pasklare oplossingen, maar dikwijls helpt het al als er eens iemand naar ze luistert. Mensen hebben geen tijd meer voor elkaar, dus komen ze naar hier. Wat ze aan ons vertellen, gaat niet verder dan de kloostermuren: dat weten ze. Vaak kennen wij niet eens hun naam.»

HUMO Stel dat een vrouw je vertelt dat ze elke avond bont en blauw geslagen wordt door haar man. Hoe reageer je dan? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Dat zijn moeilijke situaties. Wat moet je tegen zo’n vrouw zeggen? Blijf? Ga weg? In principe heb je elkaar eeuwige trouw beloofd, in goede en kwade dagen. Maar als je een beetje menselijk bent, kun je toch ook niet zeggen: ‘Laat je maar doodslaan, want je hebt het beloofd.’ 

»Je kunt altijd eerst proberen man en vrouw met elkaar te laten praten, maar dan moet het wel van twee kanten komen. Anders kun je zo’n vrouw misschien de raad geven om hulp te zoeken bij een vluchthuis of zo - ze weten soms niet eens dat dat bestaat. Maar uiteindelijk moeten ze zelf de knoop doorhakken. Het is hun leven: wij hebben niet het recht in hun plaats beslissingen te nemen.» 

Zombies in het klooster

HUMO Ben je hier gelukkiger dan buiten? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Ja, ik denk het wel. Al is ‘gelukkiger’ niet het juiste woord. Ik ben serener, vrediger, rustiger.» 

HUMO Wanneer ben je voor het laatst buiten geweest? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Toevallig vorige week nog, omdat er in Vilvoorde een kerk tot basiliek werd gewijd. Ik heb voor het eerst in mijn leven de trein genomen! We moesten nog vier keer overstappen ook, dus het was een hele ervaring. Je loopt daar in habijt en je voelt overal ogen in je rug, zo van: ‘Is dat een echte?’ 

»Eerlijk gezegd: ik betrapte mezelf erop dat ik bang was. Ik leef al tien jaar in een slotklooster, en op zo’n trein zit echt van alles bij elkaar. Niet dat ze met een mes achter me aan hebben gezeten of zo, maar je hoort zoveel... De moord op Joe Van Holsbeeck was net gebeurd. Tegenover mij zat een meisje met een mp3-speler, en ik dacht: ik weet niet of ik het zou durven, nu nog met een mp3 rondlopen. 

»Je gaat iedereen argwanend bekijken: wie is dat eigenlijk? Dat vind ik wel erg. Je kunt zo bang worden dat je niet meer durft te leven. De maatschappij creëert die angst voor een stuk ook. Wat wil je? Je kunt geen film meer zien of er komt geweld in. Ik heb ooit één horrorfilm gezien, en ’s avonds durfde ik niet meer rond te lopen in het klooster. Ik dacht dat er van achter elke pilaar een zombie te voorschijn kon springen! 

»Zelfs in tekenfilms is het allemaal geweld: die mannetjes slaan elkaar voortdurend de kop in. Dan is het toch normaal dat kinderen dat heel gewoon gaan vinden en zelf ook geweld gaan gebruiken?» 

HUMO Onlangs nog heeft een groepje jongeren op school een klasgenoot volledig in elkaar geslagen, zomaar. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE (knikt) « ... en dat nemen ze dan nog op met hun gsm’s en die filmpjes worden dan op het internet rondgestuurd... Ik weet het. (Zuster Marie-Bernadette verwijst naar Happy Slap, de nieuwste trend onder gewelddadige jongeren, red.)» 

HUMO Je bent goed op de hoogte. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Tuurlijk. Wij weten waarvoor we bidden, hoor. 

»Och, ik ben er nog altijd van overtuigd dat er heel veel goeds zit in de jeugd. Alleen denk ik dat sommigen het spoor wat bijster zijn. Geen wonder, met alles dat er op hen afkomt. Ik gun iedereen zijn pleziertje, maar je moet de slechte dingen toch niet in een mens gaan pompen hè. Roken bijvoorbeeld: zoveel mensen sterven aan kanker. Dan stel ik me de vraag: waarom maken ze zoveel reclame voor sigaretten?» 

HUMO Dat mag niet meer, hoor. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE (verbaasd) «Is dat nu gedaan? In mijn tijd stonden de boekjes daar vol van... (lacht) Dan loop ik blijkbaar toch wat achter.» 

HUMO Mis je de leuke dingen van buiten niet? Muziek? Reizen? Film? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Films zien we hier ook. De andere zusters zijn op dit ogenblik naar een video over Franciscus van Assisi aan het kijken, maar we hebben ook alle Harry Potters en Lord of the Rings gezien. Echt missen doe ik niks. 

»Dat, denk ik, is de ware innerlijke vrijheid. Ze kunnen mij alles geven: dat stoort me niet. Ze kunnen mij ook alles afpakken: dat stoort mij evenmin.» 

HUMO Ben je niet nieuwsgierig naar seks? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Nee.»

HUMO Heb je nooit een fysiek verlangen gevoeld? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Nee. Ieder mens heeft natuurlijk gevoelens - daar kun je aan toegeven of niet. Maar seksuele verlangens? (Beslist) Neen, dat heb ik niet. Het spijt me. Het zal wel een fabrieksfout zijn, ik weet het niet... (lacht) 

»Misschien komt het omdat ik iets van veel grotere waarde heb ontdekt: God die Liefde is. Niet in de seksuele betekenis van het woord, maar liefde die je kunt voelen voor je medemensen. Ik probeer iedereen graag te zien, al is dat niet altijd makkelijk. Mijn relatie met Christus geeft me daartoe de kracht. Hij heeft het ons voorgedaan. De marginalen en de verstotenen kwamen bij Hem op de eerste plaats. Dus waarom zou ik anders moeten doen?»

HUMO We hebben in Humo een rubriek die ‘De 7 Hoofdzonden’ heet. Zou jij ze alle zeven kunnen opnoemen? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Nee, zo katholiek ben ik niet (lacht).» 

HUMO Laten we dan maar meteen naar de interessantste overgaan: ‘Doe niet wat onkuisheid is.’ Is dat nog van deze tijd? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Ik denk dat alle hoofdzonden nog van deze tijd zijn, maar binnen een andere context. De wereld is veranderd, de mens is veranderd, de mentaliteit is in twintig jaar tijd geweldig veranderd. Daar moet je in meegaan, maar de basis blijft dezelfde. 

»Neem onkuisheid. Wij hebben het als karmelietessen liever over ‘zuiverheid’ - een bredere context. Bij onkuisheid denkt iedereen direct aan seks en onthouding, maar zuiverheid van geest omvat veel méér dan dat. Wat soms veel moeilijker is - en dat zeg ik uit eigen ervaring is de zuiverheid van hart en van gedachte. Niet slecht denken over een ander. Je nooit proberen te ergeren. Ik leef met dertien vrouwen samen, ik weet hoe moeilijk het soms is. Maar hoe meer je daarin slaagt, hoe vrijer je je voelt. Onze gedachten houden ons gevangen, zonder dat we het zelf beseffen.» 

HUMO Hoe bedoel je dat precies? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Stel dat ik iemand tegenkom die ik niet zo graag mag. Dan begint dat machientje te draaien: ‘Ze is daar weer, zie eens wat ze doet! Wat heeft ze nu weer aan? Is ze nu nog niet weg?’ En ondertussen ben je jezelf aan het opjagen. Zie je? Je moet leren aanvaarden dat iedereen anders is. Veranderen kun je mekaar toch niet.»

Da Vinci Code 

HUMO De film ‘The Da Vinci Code’ is net uit. Heb je het boek gelezen? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Nee, maar ik heb er wel van gehoord. Van Dan Brown is het zeker, hè?» 

HUMO Het boek verkondigt de these dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena en dat ze samen een kind hadden. Wat vind je daarvan? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Daar geloof ik niet in. Die Dan Brown kan schrijven wat hij wil, maar kan hij het ook bewijzen?» 

HUMO Stel jij jezelf nooit de vraag of alles in de bijbel wel echt gegaan is zoals het geschreven staat? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Die vraag stelde Pilatus ook aan Jezus: ‘Wat is de waarheid?’ Jezus heeft daar geen antwoord op gegeven.

»Goh, de bijbel... Wat is de waarheid achter heel die hutsekluts? Het Nieuwe Testament is meer dan tweeduizend jaar geleden geschreven - door mensen, geïnspireerd door de Heilige Geest - en het Oude Testament nog veel vroeger. De tijden waren anders, de mentaliteit was anders: dat moeten we in ons achterhoofd houden als we de bijbel lezen. Ik weet niet of het allemaal heel precies gegaan is zoals het er staat, maar ik denk niet dat we ieder detail onder een vergrootglas moeten leggen. Dan mis je de essentie: God is Liefde, Liefde voor zijn volk. De waarheid is wat ieder mens zelf als waarheid wil aanvaarden.» 

HUMO Eigenlijk komt het erop neer dat jij gewoon in een verhaaltje gelooft, dan? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Nee, ik geloof in het evangelie. Heel sterk. Maar ik zie het als een levende blijde boodschap, en daarmee bedoel ik: het evangelie evolueert mee met de tijden. Ik vind het verkeerd om te zeggen: ‘Dat staat er, dus dat is het en niets anders.’ Dan behandel je het evangelie als iets doods. 

»Wat ik niét geloof, is dat de Kerk informatie zou achterhouden. Omdat ik daar het nut niet van inzie.» 

HUMO Er zijn in de loop der eeuwen een hoop ‘apocriefe’ evangelies ontdekt: die zijn niet door de Kerk erkend. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Tja, maar daar staan ook wel heel rare dingen in, hè. Van de apostel Jacobus zijn er ook apocriefe geschriften. Eén ervan vertelt hoe Jezus als kind een vogeltje van klei zou hebben gemaakt en het tot leven zou hebben gewekt. Toen werd hij om één of andere reden boos, hij blies erop en het vogeltje viel dood. Tja, je kunt dat geloven. Maar als ik voor zo’n Jezus mijn leven moet geven: daar bedank ik voor. Je moet een beetje logisch blijven.» 

HUMO Maar dat Maria als maagd een kind gebaard heeft, dat geloof je wel? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Als katholiek zal ik daar wel in geloven zeker? Vraag me niet hoe dat in mekaar zit, ik was er niet bij. Maar ik geloof het wel.» 

HUMO Ook in een hemel en een hel? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Dat ook, ja. Maar wat die hel en die hemel precies inhouden... Ik ben er nooit geweest. Ik denk dat wij de hemel en de hel al een stukje in onszelf dragen: het goede en het kwade. 

»Wat ik niet geloof, is dat er mensen in de hel zitten gewoon omdat ze slecht geleefd hebben. Jezus heeft zijn leven gegeven voor ons allemaal. Ik geloof dat God barmhartig is, dat God vergeeft. Als je zegt dat je er spijt van hebt - maar dan echt spijt - zal Hij je met open armen ontvangen. 

»Ik denk dat de mens zichzelf veroordeelt. Ze zeggen altijd: God is licht. Iemand die altijd in het duister heeft geleefd, die daar radicaal voor kiest, kan dat licht moeilijk aanvaarden. Zo iemand keert zich af van God.»

‘Ik heb ooit één horrorfilm gezien, en ‘s avonds durfde ik niet meer rond te lopen in het klooster. Ik dacht dat er van achter elke pilaar een zombie te voorschijn kon springen!’Beeld Johan Jacobs

Condooms 

HUMO Vind je de islam een evenwaardige godsdienst? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Daar kan ik moeilijk iets over zeggen, omdat ik die godsdienst niet ken en ook niet beleef. Ik weet wel dat die ménsen evenwaardig zijn. Er staan in de koran een paar dingen waar ik het niet mee eens kan zijn: dat het geen zonde is om een niet-moslim te doden, bijvoorbeeld. Maar naar het schijnt staan er ook heel veel goeie dingen in. Ik ken zelf een paar moslims, en daar zijn heel toffe mensen bij, echt waar. ’t Is net zoals bij christenen: je hebt er hele goeie, maar je hebt er ook heel fanatieke.» 

HUMO Zelfmoordterroristen, om maar iets te noemen. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Ik keur niet goed wat ze doen, maar waaróm doen ze dat? Vanuit een overtuiging. Zij vinden dat ze het goede doen.» 

HUMO Is het niet schrikbarend dat godsdienst een mens tot zulke wreedheden kan aanzetten? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Iedereen kan zeggen dat hij oorlog voert in naam van God: ligt dat dan aan God zelf? God roept niet op tot oorlog, integendeel. ‘Bemin uw vijand als uzelf,’ zegt Hij. Ik kan óók iemand vermoorden in jouw naam, terwijl jij er niks mee te maken hebt. 

»Als godsdienst gemanipuleerd wordt, kan het mensen heel, heel ver drijven. Te ver zelfs. Alle godsdiensten.» 

HUMO De Kerk moffelt ook veel weg. Hoe vaak zien we niet dat pedofiele priesters beschermd worden en vrijuit gaan? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Dat keur ik ook niet goed, hoor. Als iemand iets misdoet tegen de naastenliefde, dan moet hij gestraft warden, priester of geen priester: opdat hij tot inkeer moge komen en zijn leven beteren. 

»Aan de andere kant... Alles wat er in de Kerk gebeurt, gebeurt ook in de rest van de samenleving. Maar bij ons wordt er altijd meer ophef over gemaakt.»

HUMO is dat niet normaal? De Kerk heeft tenslotte de pretentie om anderen de wet voor te schrijven. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Voorschrijven? De Kerk verplicht je nergens toe. Je hebt nog altijd de vrije keuze.» 

HUMO ‘Het zaad mag niet op de rotsen vallen,’ staat in de bijbel, en dus zegt de paus dat je geen condooms mag gebruiken. Is dat nog verantwoord nu aids in Afrika zoveel slachtoffers maakt? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Ik denk ook niet dat je het zo zwart-wit mag bekijken. Trouwens, het zaad waarover het evangelie spreekt, is het woord van God. Ik heb persoonlijk geen behoefte aan condooms, maar hier in het Westen wordt over dat verbod meer tamtam gemaakt dan in de Afrikaanse landen. Vergeet ook niet dat de paus alleen richtlijnen geeft voor de katholieken: het is helemaal niet zijn bedoeling anderen de les te spellen.» 

HUMO Maar intussen sterven er miljoenen mensen aan aids. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «En hoe komt dat? We kunnen toch niet zeggen dat de paus het virus heeft verspreid? 

»In een dorpje in Afrika - ik ben de naam vergeten - hebben ze bij wijze van experiment geprobeerd de mensen bij te brengen dat iedere man bij zijn vrouw moest blijven en iedere vrouw bij haar man. Die mensen gebruikten ook geen condooms, maar het aantal hiv-besmettingen is er toen enorm gezakt. Blijkbaar zijn er dus nog andere oplossingen dan het condoom. 

»Trouwens, ze maken er nu zo’n spel over dat de paus tegen condooms is. Maar verdekke, die mensen gebruiken ze toch! Moet de paus dat dan nog eens goedkeuren? Willen ze misschien condooms made in het Vaticaan? 

»De paus spreekt ook niet vanuit zijn eigen overtuiging; hij verdedigt gewoon de grondslagen van ons geloof. lk kijk op naar de paus, ik zeg dat rechtuit.» 

HUMO Naar Ratzinger? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Naar Ratzinger én naar Johannes-Paulus II. Doen onze politici misschien alles wat ze anderen voorhouden?» 

HUMO Je hebt het niet zo voor politici, hè? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Mag ik eerlijk zijn? Ik vind het zo’n kleutertuin, zoals ik ze op de radio soms hoor ruziemaken.» 

HUMO Wat vind je van Vlaams Belang, dat onverdraagzaamheid predikt? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Daar kan ik niet achter staan. Ergens begrijp ik hen wel...» 

HUMO 0 ja, dat onmetelijke begrip van jou. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «...maar ik kan niet goedkeuren waar ze voor staan. Geweld overwin je niet met geweld.» 

HUMO Die partij wordt alsmaar groter. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Mja... Er gebeurt ook veel in ons land hè? Mensen zijn bang van vreemdelingen. Maar Vlaams Belang biedt geen oplossing. Ik vind ze niet evangelisch - de bijbel zal hen een rotzorg wezen - en ik vind ze ook niet ménselijk. Ze zetten mensen tegen elkaar op: daar kan niks goeds van komen. 

»Ik vind wel: vreemdelingen die hier komen wonen, moeten zich aanpassen. Met alle respect, maar ik kan me niet voorstellen dat wij in Marokko of Iran een klooster of een kerk zouden bouwen. Dan hangen we direct aan de strop. Terwijl zij hier wel ik-weet-niet-hoeveel moskeeën hebben. Niks op tegen, en het zijn mooie gebouwen, maar dan mogen zij ook wel een stukje verdraagzamer zijn, dacht ik zo. Laatst nog is er in Afghanistan een man ter dood veroordeeld omdat hij zich tot het christendom had bekeerd. Alleen maar omdat ze bij hem thuis een bijbel hadden gevonden! Daar heb ik wel last mee. En in die context begrijp ik de reactie van Vlaams Belang - maar nogmaals: ik keur niet goed wat zij als alternatief voorstellen.» 

HUMO ‘Stuur ze terug.’ 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «In de jaren 50 en 60 heeft België veel migranten naar hier gehaald om in de mijnen te gaan werken - mijn eigen ouders komen uit Italië. Toen waren ze wel goed genoeg. En nu plots niet meer? Oké, de tweede en de derde generatie migranten is veel materialistischer, en heeft vaak zo’n houding van: ik ben het. Maar is terugsturen een oplossing?» 

Gebed voor de beulen 

HUMO En inmiddels laat God betijen. 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «De mens is vrij. Waarom weet ik ook niet, maar het is zo. Vrijheid kan heel mooi zijn, maar ook heel gevaarlijk. De mens is geen marionet: hij heeft altijd de keuze. De keuze tussen goed en kwaad.» 

HUMO Denk je veel na over wat er daarbuiten allemaal gebeurt? 

ZUSTER MARIE-BERNADETTE «Nadenken is niet het juiste woord. Ik bid er wel veel voor. Ik bid voor de mensen van Vlaams Belang. Ik bid voor de Vlaamse skinhead van Antwerpen, voor de Poolse moordenaar van Joe Van Holsbeeck. Ik bid voor Osama bin Laden en voor Milosevic

»De beulen hebben ons gebed het hardst nodig. Wie denkt er aan hen? Niemand! Ze zijn slecht: hup, weg ermee! In ieder mens zit iets goeds. En als God ieder mens graag ziet, en Zijn zoon heeft gestuurd om de mensheid te redden, wie ben ik dan om te zeggen: voor u wil ik niet bidden? Ik heb er zeven uur per dag de tijd voor: dan kan ik de slechteriken er evengoed bijnemen.» 

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234