Met Josse De Pauw op tournee door Frankrijk

, door (ms)

Deel
19332_Josse-De-Pauw_JJ.jpg
© Johan Jacobs

Met een goedgevulde portemonnee is Parijs een heel aardige stad, heeft hij me al gezegd. Hij stond hier onlangs twee weken op de scène, en als ik hengel naar het soort leven dat hij toen had, belanden we op het rokersbalkonnetje dat tegen de achterkant van het Théâtre de la Ville aan zit. 'Sigaretje roken met uitzicht op de Seine aan de ene kant, de gigantische gargouilles van de Tour Saint-Jacques aan de andere. Beneden een bedrijvig politiekantoor en de soepbedeling aan de armen: altijd wat te zien. Niet slecht.'

Het stond in de krant: KVS en Théâtre National vormen samen het Brusselse platform van waarop De Pauw in de komende jaren allerlei artistieks ontplooien zal. Om de samenwerking te vieren hebben ze van januari 2010 een 'Josse-maand' gemaakt: hij herneemt een achttal voorstellingen van de voorbije decennia, en de Brusselse Cinematek gooit er nog een filmretrospectieve bovenop (alle details: www.kvs.be). 'Een maand lang dolen tussen teksten, muziek, wat film... Brokstukken van een afgelegd parcours,' schrijft De Pauw in de programmakrant. 'Misschien loopt er wel een rode draad door mijn werk?'

Ik ben naar Parijs gekomen, zeg ik, aan een tafeltje van het beroemde café Flore, om de draad te vinden. Hij lacht. 'Dat van die rode draad was niet zo serieus bedoeld, hoor. We hebben, rekening houdend met de praktische mogelijkheden, een programma samengesteld waarin alle facetten aan bod komen: mijn eigen stukken, de samenwerking met muzikanten, mijn schrijfwerk, films waarin ik acteerde, een film die ik zelf maakte... Of daar dan een rode draad in zit, moeten anderen maar uitmaken. Ik kan je wel zeggen: het is níét zo dat ik mijn hele leven gewoon 'den draad' aan het volgen ben!' Hij lacht nog luider.

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: