De grote ontsporing: treinbestuurders over de malaise bij de NMBS

, door (jh)

616
1200

Het ongenoegen gaat over hun verplichte ‘slakkentempo’ en de overvolle treinen, maar ook over de zware werkdruk, de onwerkbare tweedeling NMBS-Infrabel en de onoverzichtelijke reglementering. Dat er wat broeit bij de treinbestuurders, blijkt uit de stakingsaanzegging voor 31 maart en 1 april van de niet-erkende vakbond ASTB, het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders. De machinisten hebben er genoeg van: ‘Wij willen niet langer de zondebok zijn voor alles wat fout loopt.’ De geïnterviewde bestuurders zijn ervaren, met tien à twintig jaar dienst, maar omdat NMBS-personeel zonder toestemming geen interviews mag geven, zijn de interviewees anoniem gehouden.

'Het is zover gekomen dat ik in gezelschap nog zelden zeg dat ik treinbestuurder ben, om geen vragen en sneren te krijgen. Terwijl het mijn beroepsfierheid is dat ik mensen naar hun werk, hun school of thuis breng. En het liefst op tijd'

'Middelvinger omhoog, duim omlaag: op zo'n dag met veel zure reacties heb ik goesting om reizigers te zeggen: 'Stap in en rij zélf!''

HUMO Volgens de NMBS is haar stiptheid verbeterd in 2014, en ook na de start van het nieuwe vervoersplan. Maar die stiptheid gaat gepaard met het opnieuw en drastisch oprekken van de rittijden.

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: