Dit is de oplossing voor de Antwerpse verkeersellende: Ringland

, door (bv)

669
ringland

In de aanloop naar de presentaties, twee in De Roma en twee weken later eentje in deSingel, verzamelen in het Ringland-hoofdkwartier Manu Claeys van stRaten-generaal, Wim Van Hees van Ademloos en Peter Vermeulen van Ringland. Ze glunderen rond een vergadertafel waarvan het blad bijna helemaal bedekt is door een stadskaart van 1,5 bij 3 meter: Ringland, het tiende district van ’t Stad, verrijst boven op hun overkapte oplossing voor de Antwerpse problemen met leefbaarheid, mobiliteit en stadsgroei.

'Men zegt graag dat die ambetante actiegroepen de zaak vertragen, maar de politici hebben wel zés jaar over een overkappings- onderzoek gedaan' Peter Vermeulen, Ringland

Dit is het culminatiepunt van een onuitgegeven staaltje burgerparticipatie en 21ste-eeuwse democratie. In 1996 bestelde toenmalig gouverneur Camille Paulus, visionair in het diepst van zijn gedachten, het eerste onderzoek naar het sluiten van de Antwerpse ring. Intussen zijn we dus bijna twintig jaar en ruim 150 aan onderzoek bestede miljoenen verder, en is er nog altijd niks gebeurd. Al die jaren is de overheid er niet in geslaagd een haalbare oplossing uit te werken en een draagvlak bij de bevolking te creëren. Maar waar politici faalden, slagen drie burgerbewegingen.

'De Antwerpenaar sterft gemiddeld drie jaar  te vroeg als gevolgvan fijnstof' Wim Van Hees, Ademloos

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: