De ongemakkelijke waarheid over Dieselgate
'Volkswagen is niet het probleem: 90 procent van de dieselwagens voldoet niet aan de norm'

, door (ja)

145
1200

'De Tesla trekt sneller op dan de klassieke Porsche én hij is zuinig én hij stoot weinig uit: elke ingenieur weet dat zoiets niet kan, maar wij willen het kennelijk geloven'

Frans Fierens, expert luchtvervuiling van Ircel (Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu), maakt de vergelijking met belasting betalen. Als je minder aan de staat wil afdragen, zijn er twee mogelijkheden: ‘Of je optimaliseert je aangifte, of je fraudeert. Het verschil is subtiel, maar het eerste mag en het tweede is verboden.’

En Volkswagen, zegt Fierens, heeft met zijn sjoemelsoftware – sensoren die bij een test de uitstoot van stikstofoxiden manipuleren – gefraudeerd. Wat verbazing wekt. Want de test waaraan de wagens van het Volkswagen-concern werden onderworpen, bood alle mogelijkheden om op wettelijke wijze onder de milieunormen van de Europese Unie te blijven.

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De Persgroep Publishing heeft haar Privacy– en cookieverklaring aangepast.
Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren.
Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste Privacy– en cookieverklaring gelezen te hebben.

Verdergaan