Jihadexpert Pieter Van Ostaeyen:
'Het fenomeen neemt nog toe: voor elke gedode jihadi staat er een andere klaar'

© Thomas Sweertvaegher

, door (ms)

40

'De inspanning van bedrijven als Google, Facebook en Twitter om accounts te weren is onzinnig. Ze duiken altijd terug op. En IS vindt altijd andere wegen om te communiceren'

Pieter Van Ostaeyen (38) is een onafhankelijk jihadexpert, en wel één naar wie wereldwijd verwezen wordt, van Die Zeit tot The New York Times. Niet slecht voor een éénmansonderzoeksinstituut gevestigd in zijn woonkamer in Mechelen, alleen geopend in zijn vrije uren, nadat hij zijn brood verdiend heeft als business analyst.

Pieter Van Ostaeyen «Ik heb geschiedenis gestudeerd, en daarna arabistiek. Zo heb ik twee thesissen geschreven over de kruistochten, met name de periode van de tegenkruistochten, voor de moslims een periode van jihad. In 2008 heb ik een zestal weken helemaal alleen door Syrië gereisd, om er alle plekken te bezoeken waarover ik geschreven had. Ik heb er toen veel vrienden gemaakt, onder alle bevolkingsgroepen. Toen in 2011 in Syrië de oorlog begon, was ik al actief op Twitter: ik spuwde gruwelijk veel tweets uit over dingen die met mijn werk te maken hadden: service design, entreprise architecture… Maar steeds meer ging ik Syrische activisten volgen – ik was zelf tegen het regime gekant, door mijn onaangename ervaringen in 2008. Meer en meer stootte ik, soms per ongeluk, op jihadistische accounts, ook van buitenlandse strijders, Belgen, Nederlanders, Fransen… die naar ginder trokken.»

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: