De beste tv-series op Netflix & co, deel 1:
'Je moet je bedwingen niks zwaars naar je tv te gooien'

, door (mvs)

4

Making a Murderer

Een true crime-horrorverhaal

Amerika is nog niet helemaal bekomen van het spraakmakende ‘The Jinx’ (nog steeds te zien op Play More) of internetfora, talkshows, huiskamers en kapsalons worden in vuur en vlam gezet door een nieuwe, razend spannende en je-moet-het-zien-om-het-te-geloven true crime-reeks. ‘Making a Murderer’ werd hier en daar nu al omschreven als één van de beste, zo niet dé beste true crime-documentaire aller tijden, en het is ook wel zeer straffe kost. De serie gaat over de zaak-Steven Avery, een simpele ziel uit een verlopen dorp in Wisconsin die in 1985 op basis van zeer twijfelachtig bewijsmateriaal en na enkele flagrante manipulaties van de lokale politie veroordeeld wordt voor verkrachting en poging tot moord. Na achttien jaar in de gevangenis blijkt uit een DNA-test dat hij onschuldig is, en wordt hij vrijgelaten. Avery, die ervan overtuigd is dat hij er destijds op slinkse wijze werd ingeluisd, laat meteen weten dat hij de politiemensen en de openbare aanklager die hem achter de tralies staken voor de rechtbank wil slepen om een fikse schadevergoeding te eisen. Kort voor het proces in 2005 van start moet gaan, neemt het verhaal echter een verbijsterende wending: Avery wordt opnieuw gearresteerd, dit keer voor de moord op een jonge fotografe die het laatst werd gezien in de buurt van zijn huis. Het is deze ontwikkeling die de aandacht trekt van de documentairemakers Laura Ricciardi en Moira Demos. Zouden zijn lange verblijf in de gevangenis en de schrijnende onrechtvaardigheid waarvan hij het slachtoffer was van Avery een moordenaar gemaakt kunnen hebben? Of, nog schokkender, zou het gezien de verdachte timing van de nieuwe aanklacht kunnen dat Avery er een tweede keer werd ingeluisd?

Ricciardi en Demos gooien zich met bijna fanatieke overgave op de zaak en gieten de tonnen materiaal die ze verzamelden (de in het genre gebruikelijke politievideo’s, archiefbeelden, juridische documenten en interviews met alle mogelijke betrokkenen) in een tien uur durend, onwaarschijnlijk spannend true crime-drama dat je met – opletten voor speekselplekken op het tapijt – steeds verder opvallende mond zit te bekijken. ‘Making a Murderer’ is geen whodunit: de maaksters zijn er, op basis van hun onderzoek, al snel van overtuigd dat Avery wel degelijk twee keer door justitie werd geframed, en de bewijzen die ze bovenspitten zijn af en toe zo onthutsend dat je je moet bedwingen om niks zwaars naar je breedbeeld te gooien. De reeks, waar het duo liefst tien jaar aan gewerkt heeft, gaat ook niet alleen over een arme ziel met extreme pech: ze schetst net als het verwante ‘Paradise Lost’ (over de West Memphis Three) een rauw en ontluisterend beeld van een vergeten, net niet achterlijk Amerika dat je zelden ziet in films of series, en van een rechtssysteem dat zo lek is als een zeef. Ook fun: na het bingen kan u de nog lang niet uitgewoede discussie over de zaak (en de volgens sommigen hier en daar toch iets te vooringenomen tv-reeks) verder volgen op het internet. Heeft ons al vele nachten slaap gekost!

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: