'Heel veel vakantie? Ik was 60 uur per week bezig.'
SOS onderwijs: de leraar is schoolmoe

, door (tp) en (kd)

1114

'Net de meest enthousiasten haken af; met al hun energie en moed botsen ze op een muur'

Frank D’hanis (33): de probleem-oplosser

Frank D’hanis, lector communicatie aan de Gentse Arteveldehogeschool, hield zijn job als leerkracht in het middelbaar onderwijs na drie leservaringen voor bekeken: enkele disciplinaire problemen en het gebrek aan begeleiding en begrip deden hem na de uren letterlijk trillen van de stress.

Frank D’hanis «Ik ben het onderwijs ingerold na mijn studies filosofie en journalistiek. Als freelancejournalist kwam ik niet rond, dus...

»Mijn eerste baan was in Sint-Niklaas: een vervangopdracht van twee maanden. Ik was behoorlijk nerveus, want ik had sinds mijn eigen middelbareschooltijd geen stap meer in een klaslokaal gezet. En ik moest bovendien Nederlands geven, ook al had ik daar niet voor gestudeerd.

»Plots stond ik dus, zonder enige pedagogische achtergrond, les te geven over ‘Van den vos Reynaerde’ aan leerlingen in de richting landbouwwetenschappen, tuinbouw en lichamelijke opvoeding: verhalen over Walewein en Beatrijs konden hun gestolen worden. Sommigen hadden ook – letterlijk – een nogal boers karakter. Toen er ’s een vogel binnenvloog, heb ik hemel en aarde moeten bewegen om te voorkomen dat ze dat beest de nek omwrongen. Voor hen zijn vogels smeerlappen die de zaden komen oppikken.»

HUMO Stuur je hen dan naar de directeur?

D’hanis «Nee, want dat is een teken van onmacht. Autoritair zijn zit niet in mijn natuur: mijn middel is altijd humor geweest. Maar in het lager secundair en in het BSO moet je niet met ironie afkomen, want dat snappen ze niet.

»Mijn tweede lesopdracht was een vervanging van drie maanden in Eksaarde, en dat was echt verschrikkelijk: toen kwam ik trillend van de stress thuis. Ik gaf er Nederlands en Engels – opnieuw: Engels had ik ook niet gestudeerd – aan het tweede en derde jaar ASO. Die gasten hebben nog veel structuur nodig: je moet hun echt nog zeggen wat ze moeten opschrijven of onderstrepen. En 14-jarige pubers rebelleren tegen n’importe quoi: ze weten de zwakte van een beginnende leerkracht goed uit te buiten. Een klaslokaal is een harde, darwinistische omgeving. Eén voorval zal ik nooit vergeten: een populaire gast had een mollig meisje tijdens haar spreekbeurt zitten filmen – ze droeg een roze salopet. Ik was op dat meisje en haar spreekbeurt gefocust, en had niet gezien dat die kerel zijn smartphone had bovengehaald. Hij heeft haar spreekbeurt op het internet gegooid en er ‘Oink oink oink’ onder gezet. Ik had al opgevangen dat het meisje gepest werd en vond het voorval ernstig genoeg om ermee naar de directie te stappen. Maar daar vond ik geen steun: ze hebben hem enkel een berisping gegeven: ‘Niet meer doen, hè!’ Alsof dat hem zou tegenhouden!

»Niet lang daarna is de boel ontploft. Normaal zou mijn vervangopdracht met twee maanden verlengd worden, maar toen ik de leerlingen die hun taak vergaten in te dienen een nul gaf – zowat de helft van de klas – kreeg de directeur zo veel boze reacties van ouders dat hij mij om uitleg vroeg. Dat gesprek is geëscaleerd omdat hij de kant van de ouders koos.»

HUMO Veel hulp kreeg je dus niet?

D’hanis «Nee. En raad vragen aan collega’s lukte ook niet, want alle leerkrachten zaten in de leraarskamer in hun eigen groepje, en ik vond geen aansluiting bij hen.

'Ik ben na zes jaar nog altijd maar voor één uur vast benoemd'

»Daarna kwam ik in Anderlecht terecht, en daar was de sfeer veel fijner: ik had veel aan m’n collega’s, en de directeur was geen autoritaire tiran. Het cliché dat lesgeven in Brussel verschrikkelijk is, klopte voor mij niet: het was mijn tofste leservaring. Ik gaf er les aan het vijfde en zesde jaar ASO.»

HUMO Je had in Anderlecht geen moeite met de diversiteit in de klassen – één van de redenen waarom veel jonge leraren afhaken?

D’hanis «Het merendeel van de leerlingen was Franstalig: zij hadden bewust voor een Nederlandstalige school gekozen, dus zij behoorden – om een lelijk woord te gebruiken – tot de elite. En ik gaf les aan de laatste jaren: als je zo ver kon doorstromen, was je een goeie leerling.»

Dit artikel volledig gratis lezen?

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: