1 jaar dieselgate: hoe een klein studentenlab Volkswagen op de knieën kreeg

, door (jh)

9
vrijbeeld

'Wij waren ons er niet van bewust dat we wereldschokkend bezig waren'

Op 19 september 2015 stond het met enkele regels in De Morgen ‘dat de Amerikaanse regering Volkswagen verplicht om 482.000 auto’s terug te roepen’. ‘In de auto’s zou een manipulatiesysteem geplaatst zijn dat de milieutesten kan beïnvloeden.’ Binnen de week was het een wereldwijd schandaal en werden er miljoenen kranten-regels aan gewijd. Volkswagen hield aanvankelijk zijn onschuld staande, maar moest daarna door het stof. De software was in elf miljoen auto’s ingebouwd; in België zouden bijna 400.000 wagens van de VW-groep (VW, Skoda, Audi, Porsche, Seat) betrokken zijn. De Verenigde Staten hebben bekomen dat VW de Amerikaanse consumenten zal vergoeden. De schadeclaims kunnen oplopen tot 15 miljard dollar. Met België en de andere Europese landen zijn er nog geen afspraken over financiële compensaties gemaakt. In België heeft Test-Aankoop een class action lopen, een groepsvordering. Alles samen zouden de Belgische VW-rijders een compensatie van 1,4 miljard euro kunnen krijgen.

Het Center for Alternative Fuels Engines and Emissions (CAFEE) van de West Virginia University vond als eerste een spoor naar het manipulatiesysteem. Het team bestaat uit amper vijf personen: een afdelingshoofd, een prof, twee studenten en een losse medewerker. Ik bel met afdelingshoofd Dan Carder (46). De man, die in zijn jonge jaren graag aan oldtimers sleutelde, werd dit jaar vanuit het niets in de lijst van de 100 Meest Invloedrijke Personen Ter Wereld opgenomen door Time Magazine.

HUMO Waarom wilden jullie Volkswagen testen?

Dan Carder «Omdat ze representatief zijn. De helft van alle verkochte dieselpersonenwagens in de VS is een Volkswagen. VW is hier ook één van de weinige fabrikanten met in zijn nieuwere modellen een katalysator die via verhitting schadelijke emissie onschadelijk kan maken. We wilden nagaan hoe performant die is.»

HUMO Men beschouwt jullie als David tegen Goliath. Een kleine researchafdeling van een kleine universiteit in een kleine staat van de VS die het opneemt tegen één van de grootste multinationals, die 600.000 werknemers telt. Jullie budget bedroeg amper 100.000 dollar, terwijl de R&D-afdeling van de VW-groep…

Carder «…over miljarden dollars kan beschikken, dat klopt. Maar wij waren geen bewuste David, wij waren er niet op uit om een automerk onderuit te halen. Meer nog, we hebben contact opgenomen met alle belangrijke fabrikanten van dieselpersonenwagens om mee te werken. Onze research kon immers de emissietechnologie verbeteren en dus lonend zijn voor hen. Maar Volkswagen was niet geïnteresseerd. BMW wel, bij hen hebben we de BMW X5 getest en er was geen verschil tussen de resultaten op de testbank en die op de weg.»

HUMO Er bestond eigenlijk geen testauto waarmee de emissiewaarden al rijdend getest konden worden.

Carder «Niet voor personenwagens, wel voor vrachtwagens. Dat meetinstrument voor trucks hebben wij zelf ontwikkeld in 1999, het was het eerste ter wereld. De overheid heeft het nadien geïntegreerd in haar keuringsorganen. Maar voor dieselauto’s bestond die diagnose niet omdat er te weinig rondrijden in de VS. Toen we de emissie van personenwagens wilden testen, hebben we zelf moeten bedenken hoe we die grote mobiele ‘meetbakken’ van de trucks in een personen-wagen konden stoppen.»

HUMO Hadden jullie vooraf een vermoeden van gesjoemel met de software?

Carder «Helemaal niet. Ons onderzoek was toegespitst op goed functioneren, op prestaties. Een auto moet rendement halen uit de brandstof die je tankt, en hij moet ook presteren qua reductie van uitstoot. Dus wij deden emissieonderzoek met het idee van: wat zijn de constructiefouten bij dieselauto’s, en wat kunnen de constructeurs leren van de vrachtwagensector?»

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd:

De Persgroep Publishing heeft haar Privacy– en cookieverklaring aangepast.
Wij gebruiken jouw persoonsgegevens vanaf nu ook om de Diensten van MEDIALAAN Groep/De Persgroep Publishing te optimaliseren en deze waarvoor jij kiest te personaliseren.
Door op “verdergaan” te klikken of door verder te surfen, erken je deze aangepaste Privacy– en cookieverklaring gelezen te hebben.

Verdergaan