Giorgio Moroder: 'Ik ga pas met pensioen als mijn snor stopt met groeien'

© Getty

, door (vvp)

159

Lees ook: Wie is Giorgio Moroder, de grondlegger van de elektronische dansmuziek?

'In 1968 hoorde ik een plaat met een synthesizer. Eén instrument met oneindig veel stijlen? Wauw! It was the sound of the future'

Ortisei probeert weinig munt te slaan uit de aanwezigheid van de mooiste snor van Italië – in een Guy Mortier-lookalikewedstrijd ooit nipt tweede, na Frank Zappa. Maar je ziet wel dat dit de thuishaven is van de Moroder-clan: tijdens een wandeling van vijf minuten tot Giorgio’s deur zie ik winkels van houtsnijder Leo Moroder, beeldhouwer Conrad Moroder en designer Diego Moroder. Een fier geslacht.

Een dame van de platenfirma laat me binnen en doet snel een paar regels uit de doeken. Nummer één: schoenen uit. Om het pastelgroene tapijt te sparen. Nummer twee: geen foto’s. Giorgio is bang voor dieven. Maar ik mag wél schrijven dat er in Giorgio’s hal dertig gouden en zilveren platen aan de muur hangen, net als een schilderij van zijn vrouw Francisca en een poster van Fritz Langs stille film ‘Metropolis’. In 1984 bood Giorgio meer voor de filmrechten dan David Bowie, waarna hij de prent inkleurde, opnieuw monteerde en van een moderne soundtrack voorzag. De reacties waren gemengd.

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: