De toekomst van de televisie: 'Netflix, Apple en Disney zullen onze mediabedrijven fijnmalen'

© Kamagurka

, door (sw)

12

Lees ook: er zijn steeds meer streamingdiensten, maar: welke is uw geld waard?

Als medeoprichter van Duval Union Consulting, dat bedrijven helpt de digitale transitie te doorstaan, en coauteur van twee boeken over de toekomst van televisie, is Jo Caudron de geknipte man om antwoorden te bieden op onze vragen.

HUMO Zullen Apple en Disney een omwenteling in het tv-landschap teweegbrengen?

JO CAUDRON «Dat Apple nu met een eigen platform komt aandraven, heeft natuurlijk te maken met de komst van Disney+: ze kunnen niet achterblijven. Maar ik ben allesbehalve onder de indruk van het aanbod, ondanks de grote namen en de grote sommen geld. De catalogus van Disney is andere koek.»

'De Vlaming is gehecht aan lokale fictie: 'F.C. De Kampioenen' was vorig jaar het op één na meest opgevraagde programma, vóór 'Game of Thrones''

Ook Wendy Van den Broeck, professor communicatiewetenschappen aan de VUB, denkt dat Disney beter gewapend aan de start verschijnt dan Apple.

WENDY VAN DEN BROECK «Wie wil al die klassiekers niet nog eens bekijken? Met ‘Toy Story’ kun je bovendien je kinderen stilhouden (lacht).

»Ik denk wel dat het aanbod versnipperd zal raken. Niemand zal geld ophoesten voor zes abonnementen. We kunnen ook geen 24 uur per dag televisiekijken. En dan zwijg ik nog over de keuzestress.»

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: