Hoe werken de factcheckers van Facebook? 'Racistische boodschappen leveren veel clicks en dus veel advertentie-inkomsten op'

, door (ds)

15

De Belg Maarten Schenk is sinds februari vorig jaar één van de factcheckers die in opdracht van Facebook werkt. Hij richtte in 2015 samen met twee Amerikaanse partners het bedrijf Lead Stories op en ontwikkelde Trendolizer: software waarmee je berichten opspoort die viraal gaan op sociale media. In totaal werken wereldwijd meer dan vijftig factcheckorganisaties in opdracht van Facebook, gaande van nieuwsredacties over universiteiten tot gespecialiseerde bedrijven. Sommigen haakten intussen alweer af, zoals de Amerikaanse journaliste Brooke Binkowski, die het frustrerend vond dat Facebook haar vooral onschuldige berichten liet controleren. Vandaag werkt ze als onafhankelijk factchecker. Ook Peter Burger van NieuwsCheckers, verbonden aan de universiteit van Leiden, werkte een tijdlang in opdracht van Facebook.

HUMO Bepaalt Facebook welke berichten jullie checken?

MAARTEN SCHENK «Facebook reikt verhalen aan dat het via een algoritme opspoort, en uit die lijst kiezen wij. We bekijken vooral onderwerpen waarmee veel mensen bezig zijn, zoals gezondheid, voeding en politiek. Eén van de berichten die we onlangs weerlegden, is dat wetenschappers waarschuwen voor het eten van noedels, omdat die kanker en beroertes zouden veroorzaken. Onzin, natuurlijk. Voor veel van die wetenschappelijke berichten heb je niet veel tijd nodig om ze te weerleggen: even gaan kijken naar het oorspronkelijke onderzoek is voldoende.

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: