Nolle Versyp, dokter Dré in 'Thuis'

Deel
14633_nollethuis.jpg

'De Vrek': niet zuinig met lof

'Waarom wordt iemand acteur?', vraag ik aan Nolle Versyp. Op het antwoord moet ik maar een halve seconde wachten: 'Uit zelfbevestigingsdrang, uit een morbide vorm van exhibitionisme, omdat je het koste wat het kost wil waarmaken, omdat je een Streber bent.' Ik frons mijn wenkbrauwen omdat ik al nobeler praatjes over de kiem van het acteurschap heb gehoord. 'Ik weet het,' zegt Versyp, 'het klinkt allemaal niet erg fraai, maar toch zijn dat de belangrijkste beweegredenen van de acteur.'

Plots kost het me geen moeite meer om hem te geloven. Versyp heeft in zijn leven al 226 rollen gespeeld. Eén ervan was Arpagon in Molières 'De Vrek', geregisseerd door Dirk Tanghe. Een succesrijke productie, die u deze week op uw scherm te zien krijgt.

Versyp is nooit naar de toneelschool geweest. Hij was een gevierd amateurtoneelspeler die in de zomer van zijn leven beroeps werd. En dan?

NOLLE VERSYP « Vroeger werkte ik overdag in de reclamewereld en 's avonds speelde ik als amateur in Teater Vertikaal: dag en nacht bezig dus; een heel intens leven. Op een dag heeft men mij gevraagd beroepsacteur te worden bij het NTG: ik heb dat aanvaard, want per slot droomde ik al van mijn tiende om te worden wat ik nu ben. Alhoewel: ik was er bang voor, en met een ei in mijn gat heb ik mijn entree gemaakt bij het NTG. Ik had namelijk opgevangen dat men er kreten had geslaakt als: 'Wat zullen we nu krijgen?! Men plukt zomaar iemand van de straat! Waarom moeten andere mensen dan drie, vier jaar naar een toneelschool gaan?!' 't Klonk mij een beetje hetzerig in de oren. Enfin, dat vervelende gevoel heeft twee jaar aan mij geknaagd, daarna was het voorbij. Op dat moment was ik al veertig, dat is niet meer jong om als beroepsacteur te debuteren.»

HUMO Was je werk als reclameman minder vervullend dan je werk als acteur?

NOLLE VERSYP « Dat zou ik niet meteen zeggen. Niet álle toneelrollen zijn vervullend. Kijk, ik werk graag met Dirk Tanghe: hij heeft me in 'De Vrek' totaal mezelf laten zijn. Tijdens die voorstelling mocht naast mij een bom ontploffen, ik zou doodgewoon hebben doorgespeeld. Ik was niet van mijn stuk te brengen omdat ik zo zeker was van wat ik deed. Ik wou ook zo dicht mogelijk bij 'De Vrek' gaan staan, wat niet moeilijk is voor mensen van mijn generatie. Ik hoorde thuis voortdurend dingen als: 'Waarom moeten hier nu twéé lichten branden?', 'Je kunt toch nog op de achterkant van die velletjes papier schrijven, waarom zou je dan een nieuw schoolschrift nodig hebben?' Mijn ouders dreven een slagerijtje en ze hadden vijf studerende kinderen: ik begrijp dat ze wel zuinig móésten zijn, en daarom begrijp ik ook 'De Vrek'. Hij méént het goed, alleen begrijpt hij sommige waarden verkeerd: hij wil dat zijn dochter met een rijke oude smeerlap trouwt, omdat hij denkt dat ze dan veilig zit, dat haar toekomst verzekerd is. Dat er ook iets als liefde bestaat, ziet hij eventjes niet. Zo heb ik die rol opgevat. Mijn 'Vrek' is goedlachs, hij verstopt zich achter dat lachen, aanhoudend wil hij zeggen: 'Ik bedoel het goed.' Ik denk dat hij volledig te goeder-trouw handelt.»

HUMO Ben je het type acteur dat jonge regisseurs als Tanghe eerst op de proef stelt, vooraleer hij ze zijn vertrouwen geeft?

NOLLE VERSYP « Nee. Ik schiet het best op met mijn jonge collega's. Ik ben opgevoed in een sfeer van de anderen zijn beter dan jij. Ooit sprak ik met mijn moeder over een meisje op wie ik verliefd was. Mijn moeder zei onmiddellijk: 'Nee, dat kán niet, want haar ouders hebben een schip.' Ze bezaten een schip, dus was ik maar een underdog, een kleintje. Iemand van onze stand kon dus niet met zo'n meisje omgaan, vond mijn moeder. Op de duur word je als vanzelf nederig, snap je? Ik sta dus open voor élke jonge regisseur.»

HUMO Tanghe houdt zich nooit aan de tekst van de toneelschrijvers. Ook in het geval van 'De Vrek' mochten de acteurs Molière in hun eigen woorden zeggen. Is dat wel helemaal comme-il-faut?

NOLLE VERSYP « Het is natuurlijk waar dat niet elke acteur de woorden van Molière briljant parafraseert, maar het geeft je toch een kick als je Molière in je eigen woorden mag zeggen. Je voelt: die tekst is nu van mij, van mij alleen. De draad van het verhaal, de plot is van Molière, maar hoé het gezegd wordt, is onze zaak, en dié vrijheid is stimulerend. Ik ben niet het soort acteur dat zelfs de leestekens in een tekst respecteert: het woord is voor mij slechts een hulpmiddel, ik wil de inhoud van een stuk overbrengen.

» De drive van een acteur mag niet onderbroken worden. Vroeger had je nog regisseurs die zeiden: 'Hier moet je een korte pauze inlassen,' en toen al dacht ik: 'Wil je mij alsjeblieft met rust laten!' Toen ik aan 'De Vrek' begon, had ik de indruk dat ik niets voor die rol moest doen. Al na veertien dagen repetitie zeiden mijn collega's: 'Nolle, het wordt goed, we kunnen het nu al zien.' Er zijn kleine rollen waar ik ooit veel meer mee heb geworsteld, maar Arpagon, c'est moi. En Tanghe wou mij perse voor die rol hebben, wat mij ook al behoorlijk vooruit hielp. Het gaf mij een heel ander gevoel dan dat Tanghe bijvoorbeeld zou hebben gezegd: 'We zullen het eens met Nolle Versyp proberen.'»

HUMO Werkt de voorstelling op de televisie?

NOLLE VERSYP « Goed, denk ik. Ik heb nog nooit een captatie meegemaakt die zo verzorgd was. We hebben één week aan een stuk drie keer per dag het hele stuk gespeeld: één keer repetitie, één keer voor de opname, en 's avonds zowel voor het publiek als voor de camera's. Uit al dat materiaal heeft men dan de uiteindelijke tv-'Vrek' samengesteld.»

HUMO Werk je graag voor de televisie?

NOLLE VERSYP « Heel graag. Acteurs die televisiewerk beneden hun stand achten, zijn meestal acteurs die nooit door de televisie worden gevraagd, Al zie ik wel de nadelen van televisiewerk in. Herinner je het fameuze verhaal over Cyriel Van Gent die op een tram staat te wachten. Een man klampt hem aan en vraagt: 'Bent u Cyriel Van Gent van vroeger?' Waarop Cyriel Van Gent antwoordt: 'Nee, ik ben Cyriel Van Gent van nu.' De onderliggende gedachte was: vroeger kwam je nog op de televisie, nu niet meer, dus besta je eigenlijk niet meer.»

HUMO Je bent nog niet in een spelprogramma van de VTM opgedoken. Hoe zou dat komen?

NOLLE VERSYP « Nee, maar onlangs heb ik toch Sinterklaas gespeeld in 'De Kinderakademie'

HUMO Alweer een karakterrol.

NOLLE VERSYP « Pas op, als acteur in het panel van een spelprogramma gaan zitten, vind ik helemaal niet verkeerd. Ik geloof zelfs dat je er je theater een dienst mee bewijst: de mensen komen toch liever kijken naar acteurs die ze kennen, en televisie is zowat de enige manier om bekend te worden bij een breed publiek.»

HUMO Heeft een acteur van 52 nog interessante vooruitzichten, of heeft hij de indruk dat de mooiste rollen al achter hem liggen?

NOLLE VERSYP « Natuurlijk heb ik nog vooruitzichten! Op dat punt ben ik 25. Ik zweer het je: voor mij moet alles nog beginnen. Ik zou bijvoorbeeld nog willen zingen op het toneel: 'Fiddler on the Roof', geregisseerd door Jean-Pierre De Decker, dat hebben we al afgesproken; ik wil 'Wachten op Godot' doen met Franz Marijnen, en 'Galileo Galilei' van Brecht wil ik ook nog spelen. Ja, zeg, je moet ambitieus blijven, hè. Je moet blijven werken. Kijk, ik ben nu opnieuw met Dirk Tanghe bezig aan 'Kristus wordt weer gekruisigd' van Kazantzakis. We zitten in de laatste repetitieweek, en ik ben er zeker van dat Dirk nog vanalles gaat veranderen. Het kan mij echt niet schelen; ik wil desnoods een hele nacht op nieuwe teksten blokken. Noem mij een boyscout die nooit van zijn boyscoutisme is afgeraakt. Tot nut van het algemeen.»

(RV)

Humo.be-updates in je Facebook-nieuwsfeed?

U bent wellicht ook hierin geïnteresseerd: