null

Johan Anthierens van gene zijde

‘Aan je eigen schandpaal genageld worden is pijnlijk!’

Beeld HERMAN SELLESLAGS

Wanneer jonge mensen mij vragen wat voor iemand Johan Anthierens was, dan zeg ik... Nee sorry, jonge mensen vragen dat nooit. Maar áls ze het zouden vragen, dan zou ik zeggen: stel u een mix voor van Delphine Lecompte, Stijn Meuris, Matthias Schoenaerts, Zwangere Guy, Raoul Hedebouw... Nee, zo gaan we er niet komen. Maar weet je wat, googel een beetje, dan kom je er wel uit.

Wie of wat hij ook was, zijn scherpe pen wordt smartelijk gemist. Wat zou de man die zo virtuoos kronkelend formuleerde dat je zijn teksten voor je het besefte achterstevoren zat te lezen, vandaag vinden van de kwestie-Bart De Pauw? Het leek ons het best het hem gewoon te vragen. Daarvoor riepen we de hulp in van Agatha Penninckx, specialiste in communicatie met dierbaren aan gene zijde. Zij ontmoette de betreurde journalist en schrijver in een visioen, hij gaf haar onderstaande tekst mee.

‘Om mijn gedachten in deze complexe zaak weer te geven in een tekst zie ik mij genoodzaakt van de ene komma naar de andere te springen, als een Zwitserse herdersjongen over de stenen in een rivier, die in de prille lentezon naar de overkant van de vallei trekt om daar een lieftallig verloren schaapje te zoeken, waarvan het droevige geblaat onwillekeurig herinnert aan het beste werk van Jacques Brel, de grote zanger die zo oer-Vlaams was dat hij, zoals het ware Vlamingen betaamt, geen halve zin kon formuleren in aanvaardbaar Nederlands, het grammaticale gereedschap waarmee – of we het nu vervloeken dan wel vereren – we ons moeten behelpen, zoals een herdersjongen met een twijgje om zijn schapen te hoeden, daarbij eventueel geholpen door een hond, en zo is het misschien wel dat Bart De Pauw zich gedragen heeft, als een hond, eventueel een goedaardige, met die hondenogen van hem, terwijl zijn schandpaal zich oprichtte vanuit zijn televisievriendelijke lendenen, niet vermoedend dat hij eraan genageld zou worden, en dat is sowieso pijnlijk, letterlijk of figuurlijk verdoofd door zijn eigen gehijg en opgenaaid door zijn naaizucht, die ik, als ik mij voor een keertje een woordspeling mag permitteren, als naai-iviteit zou durven te omschrijven, zijnde de geestelijke schemertoestand van iemand die graag buitenshuis naait in de naait, misschien wat vergezocht, maar als ik dat vertaal naar iemand die graag night in the night zal de poëzie van deze formulering u niet ontgaan, en boven die optorenende zwakheid van het vlees verrees een wolkenloze hemel, waaruit het weldra klachten zou regenen die een storm ontketenden waarin reputaties wegwaaiden om daarna, als herfstbladeren in een Frans chanson, in de weinig schilderachtige goot van de commerciële omroep te belanden, waar de marginale, klootjesvölkische, would-bejournalistieke straatvegers zonder enige deontologie zijn echtgenote opvoerden, die, als een lieftallig verloren schaapje dat aan de verkeerde kant van de vallei is gesukkeld, hulpeloos blaatte als in het beste werk van Jacques Brel, die een vriend niet kon zien huilen en een vriendin vast ook niet, maar het recht op tranenvloed is onstuitbaar, en wie zal de tranen afwegen of opmeten in een pipet of een erlenmeyer en ze na het plengen mogelijk per ongeluk vermengen, zodat de bittere klacht van de één niet meer te onderscheiden valt van de verontwaardiging van de ander, en de hond zijn of haar jongen niet meer terugvindt in deze poel van ellende, terwijl vele adelaren van Toledo u zullen vertellen dat elke vallei twee kanten heeft, maar dat zijn twee verschillende kanten, en een gebergte waar elke vallei maar één kant heeft, is een vlak land, le plat pays, de landelijke schotel, die zo vaak werd bezongen door de grote Jacques Brel, en dat is mijn mening over die onaangename kwestie.

Vanuit de zevende hemel, met de meeste hoogachting,

J. Anthierens

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234