mijlpalenhet operagebouw van sydney

'Een hoopje rommelig gestapelde scheve eetkommen in een vaatwasser!'

Australië blijft voor velen een onbekend land. Ja, je kunt er tennissen. En voor je het weet, krijg je er een lel op je bakkes van een kangoeroe. Anderen dieren hebben er de prooien netjes verdeeld: de zoutwaterkrokodil zet volwassenen op het menu, de dingo houdt het kindvriendelijk. Voorts is het continent gezegend met een klimaat als een lastige puber: of het staat helemaal in de fik, of het staat tot schouderhoogte onder water. Daarmee is zowat alles gezegd, op één belangrijk punt na, aldus Australiëkenner Ronnie Vanden Humus.

VANDEN HUMUS «Het prachtigste operagebouw ter wereld staat in Australië!»

HUMO Inderdaad, de iconische opera van Sydney! Wat is dat voor een gebouw?

VANDEN HUMUS «Een nutteloos gebouw. Maar ja, de toenmalige burgemeester van Sydney wilde per se een operagebouw, omdat andere grote steden dat ook hadden.»

HUMO Waarom is het nutteloos?

VANDEN HUMUS «Het is eigenlijk nergens geschikt voor. De Australiërs hadden geen benul van wat opera precies is toen ze eraan begonnen. Daarom werd een comité opgericht dat de functie van het gebouw moest bepalen. Ze waren het er al gauw over eens dat een indoorwielerpiste een goed idee was, want het Australische wielrennen zat toen in de lift. 'En o ja,' riep de voorzitter van het comité, 'daarom moet er misschien wel een grote lift in komen, om te onderstrepen dat, zoals deze commissie heeft vastgesteld, het Australische wielrennen in de lift zit!' Ja, onze tegenvoeters zijn niet vies van een beetje symboliek. De opera van Sydney bezit dus de grootste lift ter wereld: 30 bij 50 meter. Hij neemt meer dan de helft van het gebouw in beslag. De wielrenners kunnen er geen rondjes rijden, want die gigantische liftkoker staat in de weg. Nutteloos dus.»

HUMO Het gebouw heeft een unieke vorm. Zit daar ook denkwerk achter?

VANDEN HUMUS «Het lijkt op een hoopje rommelig gestapelde scheve eetkommen in een afwasmachine. Daar had de architect een bedoeling mee. Er was toen geen enkele vaatwasser op de markt waar je die dingen deftig in kon plaatsen. De vorm van dat gebouw was dus een aanklacht tegen die wantoestanden.»

HUMO Heeft de vaatwasmachine-industrie daarop gereageerd?

VANDEN HUMUS «Sommige fabrikanten brachten handige rekjes op de markt waarin je die eetkommen goed kunt opbergen. Ze waren vaak duurder dan de vaatwasser zelf. Andere topmerken voegden een extra alinea aan de handleiding toe: 'Als je per se rare kommetjes wilt gebruiken, was ze dan af met de hand, sukkels! Maar wij adviseren om die rotdingen gewoon weg te smijten.'

»Ja, het is een gebouw met een bewogen geschiedenis.»

HUMO Maar wel een mijlpaal in de moderne architectuur?

VANDEN HUMUS «Och, zwijg mij over mijlpalen! Ik ken een man die de cd 'Een ander spoor' van Karen Damen steevast een mijlpaal in de Nederlandstalige muziek noemt. Dat is zijn goed recht, maar als zijn echtgenote vraagt of hij de vuilnisbak wil buitenzetten, krijgt ze als antwoord: 'De cd 'Een ander spoor' is een mijlpaal in de Nederlandstalige muziek!' Dat doet die man dus systematisch! Zoiets ondermijnt natuurlijk een huwelijk, alle communicatie wordt onmogelijk. Maar er is een keerzijde aan de medaille.»

HUMO Nu maakt u mij razend benieuwd! Want ik wil, samen met alle lezers, heel graag vernemen wat de keerzijde van die mysterieuze medaille wel zou kunnen zijn.

VANDEN HUMUS «De keerzijde? Van die medaille? Kunt u dat niet raden?»

HUMO Dat zou ik kunnen proberen, maar gezien de aanwezigheid van iemand die wéét wat de keerzijde van die medaille is, lijkt raden mij weinig efficiënt. Om niet te zeggen: puur tijdverlies. Daarom vraag ik u namens Humolezend Vlaanderen: wat is de keerzijde van die medaille?

VANDEN HUMUS «De keerzijde is dat de echtgenote het vertikt om ook maar één keertje tegen haar man te zeggen: 'Ja hoor, Benny, die cd is echt wel een mijlpaal. Zeker en vast.' Daarmee zou de zaak opgelost zijn. Ja, koppigheid maakt veel kapot. Maar er ontstaan ook mooie dingen uit, zoals de cd 'Een ander spoor' van Karen Damen. Karen moest en zou die cd maken, en voilà: werd me dat toch geen mijlpaal, zeker? Zo zie je maar!»

HUMO Ik zie van alles. Maar ik zie vooral dat dit gesprek zonder voorbehoud een mijlpaal in de journalistiek genoemd mag worden.

‘Seven worlds, One Planet’, Canvas, woensdag 8 juli, 20.55

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234