telewerkencanvasredactie

'Hadden we maar wat meer Humo-lezers en wat minder hersenloze barbaren'

Bent u weleens op het Rode Plein geweest? Nee? Dan kan het wel nog eventjes duren voor u het eindelijk met uw eigen ogen te zien krijgt. Is het antwoord ja? Dan kan het nog wel eventjes duren voor u het opnieuw met uw eigen ogen te zien krijgt. Dat heb je nu eenmaal met corona, je kunt niet gauw effe een rood plein gaan bezoeken, en al zeker niet hét Rode Plein. Dat is nog geen reden om in een hoekje depressief te zitten wezen, want Canvas heelt alle wonden. Het zendt op 17 mei een programma uit dat gewijd is aan de Basiliuskathedraal in Moskou, die daar op het - jawel! - Rode Plein staat te staan! Canvas-verantwoordelijke Tanja Demarsman legt uit hoe die beslissing tot stand is gekomen.

TANJA DEMARSMAN «We zaten twee weken geleden te skypen met de cultuurredactie. Nu moet je weten dat ik als televisiemaker een scherp oog heb. Wel, mijn jongere assistente Candy zat in een trendy ingericht appartement, dat zó doordacht smaakvol was, dat het weer smakeloos werd. Ja, goeie smaak is iets dat je niet kunt aanleren. Tijdens mijn uiteenzetting over het belang van de Basiliuskathedraal zag ik iets op een bijzettafeltje liggen. Het was een baseballpet. Een donkerrode!»

HUMO Ja, en?

DEMARSMAN «Als ervaren televisiemaker kan ik inzoomen als geen ander. Op dat petje stond het logo van de biënnale van Venetië, jaargang 2017. Ik had ook zo'n petje, maar het mijne was foetsie nadat mijn vriend Wolff er eens mee gejogd had. Het was een uniek exemplaar: Damien Hirst had het ooit gekocht voor Jan Fabre, die het op zijn beurt aan Chantal Pattyn had gegeven. Chantal had het aan mij geschonken voor mijn vijfentwintigjarig jubileum als medewerker van de VRT. Een uniek stuk, dus.»

HUMO Hoe kwam die pet daar terecht?

DEMARSMAN «Ja, dat was natuurlijk de vraag. Wat had mijn vriend Wolff allemaal uitgespookt terwijl hij zogezegd was gaan joggen? Want zo'n jonge cultuurmedewerkster, alleen in een weliswaar smakeloos maar toch trendy appartement... enfin, je moet mij de mannen niet leren kennen. Dus ik dacht: ik ga Candy meteen confronteren met de onthutsende resultaten van mijn getraind observatievermogen.»

HUMO En wat antwoordde Candy?

DEMARSMAN «Dat is nog niet aan de orde, want je weet nog niet wat ik haar vroeg. Dus, ik stelde een scherpe vraag naar de aanwezigheid van dat petje dat gelinkt was aan de groten der hedendaagse cultuur, te weten: Damien Hirst, Jan Fabre en Chantal Pattyn. Weet je wat Candy antwoordde?»

HUMO Nee, dat weet ik niet. En onze lezers ook niet, met uitzondering van de deelnemers aan dat Skypegesprek, natuurlijk.

DEMARSMAN «Je gaat er dus vanuit dat iedereen op de cultuurredactie Humo leest? Ach brave man, was het maar zo, want er zitten toch een paar hersenloze barbaren tussen. Maar goed, Candy antwoordde: 'O, dat petje, goed gezien, Tanja. Ik zag dat een week geleden op de grond liggen tijdens het joggen, en zag meteen dat het jouw petje was. Daarom heb ik het mee naar huis genomen. Stuur ik het op per post, of kan je het missen tot we weer op de VRT-redactie kunnen werken?' Ja, zo zat de vork dus aan de steel. Er was niks gebeurd dat niet had mogen gebeuren.»

HUMO Gewoon saai toeval dus. Maar waarom vertel je dan dat hele verhaal?

DEMARSMAN «Je wou toch weten hoe de beslissing omtrent die kathedraal tot stand is gekomen? Op die manier dus. Want het was inmiddels vijf uur, en het is niet omdat je telewerkt dat je geen rekening mag houden met normale arbeidstijden. Daarom zei ik: 'Jongens, we hebben nog een halve minuut, ik stel voor dat we die docu over die Russische kathedraal uitzenden.' Daarop zei iemand die verstand heeft van verstandige opmerkingen nog snel: 'Prima, misschien zo tegen middernacht, want geen hond is daarin geïnteresseerd.'

»Dat vond ik een uitstekend plan. En zo liep alweer een boeiende werkdag ten einde.»

‘Wonders of men: de Basiliuskathedraal in Moskou’, Canvas, zondag 17 mei, 23.50

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234