null Beeld Joel Hoylaerts - Photo News
Beeld Joel Hoylaerts - Photo News

de feelgoodmusical'vergeet barbara'

‘Het emotionele hoogtepunt is toch wel de homejacking bij een stel bejaarden’

Haast en spoed en onmiddellijk daadkrachtig handelen zijn een dringende noodzaak als je nog naar ‘Vergeet Barbara’ wilt gaan kijken, de nu al legendarische Studio 100-musical die de kerstperiode zal doen glanzen als een discobal na een bezoek aan de carwash, want de eerste reeks voorstellingen is al zo goed als uitverkocht. Jamaar, zult u zeggen, waarover gaat ‘Vergeet Barbara’? Het antwoord is: ga eens kijken, als u dat zo graag wilt weten. Of lees het meeslepende, allesonthullende gesprek met het brein achter deze nu al legendarische productie.

Hugo Matthysen

HUMO Waarover gaat de musical ‘Vergeet Barbara’?

BERTHO SCHIJFSLIJP (brein) «De musical is gebaseerd op de onsterfelijke hits van Will Tura, en daar hebben wij een diepmenselijk verhaal rond gemaakt.»

HUMO Vertel op!

SCHIJFSLIJP «We volgen het hoofdpersonage, Arme Joe, in zijn dagelijkse strijd om zijn gezin te onderhouden. Joe leeft, zoals zijn naam al doet vermoeden, van het bestaansminimum, en hij wil ook weleens met de kinderen naar Plopsaland, maar daar heeft hij de centen niet voor. Daarom onderneemt hij een homejacking bij een koppel hoogbejaarden. Dat wordt een eerste emotioneel hoogtepunt, want nadat hij die mensen wat klappen heeft gegeven en hen heeft vastgetapet op de sofa, ziet hij op de schoorsteen een foto staan van zichzelf als kind. Dat oude echtpaar zijn verdorie zijn grootouders die hij al veertig jaar niet meer heeft gezien, want die mensen hadden na een ruzie alle contact met de familie verbroken.»

HUMO Waarover ging die ruzie?

SCHIJFSLIJP «Die twee vonden de muziek van Will Tura niet zo goed, ze zaten eerder in het kamp van Louis Neefs, een andere populaire zanger uit de jaren 60 en 70. De rest van de familie waren Will-fanaten.»

HUMO Dat werd dus een emotioneel weerzien?

SCHIJFSLIJP «Uiteraard. Het wordt even lastig als Joe vertelt dat hij de hoofdrol te pakken heeft in een musical met muziek van Will Tura, maar die oude mensen zijn mild geworden. ‘Weet je wat?’ zegt den bompa. ‘Ik heb geen centen in huis, maar in mijn garage staat nog een Maserati van een goed jaar, in perfecte staat. Neem die gerust mee.’ Joe scheurt dus weg met de bolide, en het loopt slecht met hem af.»

HUMO Hij crasht?

SCHIJFSLIJP «Net als in het nummer dat zijn naam draagt. Dat komt hard aan bij vrienden en familie, tot iemand zegt: ‘Och, hij heeft niet lang moeten lijden, en hij is toch maar rijk gestorven, als eigenaar van een Maserati.’ Iedereen vindt troost in die bewoordingen, en dat wordt onderlijnd met een prachtig ballet door dansers in uitbundige kostuums op de tonen van ‘Jennifer Jennings’.»

HUMO Dat is toch geen nummer van Will Tura?

SCHIJFSLIJP «Nee, dat is van Louis Neefs. We doen dat om te onderlijnen dat de vete stilaan voorbij mag zijn. Maar dan komen die grootouders binnen om hun medeleven te betuigen. Die mensen zijn verbouwereerd. ‘De bomma en ik hadden net Louis Neefs afgezworen om ons weer met jullie te verzoenen,’ roept hij, ‘en nu draaien jullie verdorie zijn muziek, als afscheid van Arme Joe? Zijn die decennia van wederzijdse onverzoenlijkheid dan allemaal voor niets geweest?’ En den bompa voegt daar nog aan toe: ‘Ik had hem de sleutels van die Maserati niet mogen geven, Will Tura-fans zijn snelheidsduivels.’ Waarop tante Barbara roept: ‘Och ouwe, denkt ge dat aanhangers van Louis Neefs zoveel beter rijden?’ Daarop begint een heen-en-weergescheld op de dreigende muziek van ‘Zo mooi, zo blond en zo alleen’.»

HUMO Dat is evenmin een nummer van Will Tura.

SCHIJFSLIJP «Ja, dat is een hit van Jimmy Frey. Een broer van Arme Joe, die als straathoekwerker verstand heeft van conflicten oplossen, had die song opgezet om de kerk een beetje in het midden te houden. Die tactiek brengt iedereen tot inkeer. In tranen kijkt iedereen naar de schouw waarop de urne met as van arme Joe staat te pronken. Dan gebeurt het wonder – het is tenslotte een musical: de vaas barst open, in een wolk van glinsterconfetti en synthesizers komt Arme Joe weer tot leven...»

HUMO Stop! Stop! Ik weet genoeg, ik ga nu een ticket kopen, voor het te laat is!

‘Vergeet Barbara’ gaat in première op 10 december. Info en tickets: vergeetbarbara.be

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234