Pavarotti Beeld rechten vrij
PavarottiBeeld rechten vrij

tv-tip

Het geheim van Pavarotti: ‘Hij was een groot wielrenner’

Elke muziekliefhebber weet hoe Luciano Pavarotti (1935-2007) de wereld veroverde met zijn legendarische baritonstem (1949-2006). Minder bekend is dat hij ook een groot wielrenner was. De man woog een goeie 150 kilogram, wat niet weinig is, maar dat gaf hem een groot voordeel in de afdalingen. Maar daarmee red je het niet in de grote rondes. Wat was dan zijn geheim?

Hugo Matthysen

Donald Stuyvers (wielerhistoricus) «Zijn longinhoud. Bij een goeie coureur is dat een liter of zeven, bij Pavarotti lag dat ergens rond de veertig.»

HUMO Welk sportief voordeel gaf dat?

Stuyvers «We kennen allemaal het aerodynamisch effect van het wieltjeszuigen: achter een andere renner rijden levert een kleine energetische winst op. Maar Pavarotti kon zich bijna letterlijk vastzuigen aan een concurrent. Bij elke ademteug ontstond een vacuüm, zodat zijn voorganger de zanger moest voortslepen tot de uitputting er op volgde. Zo reed Pavarotti de ene na de andere renner in de vernieling.»

HUMO Hoeveel wedstrijden heeft Pavarotti gewonnen?

Stuyvers «Geen enkele. Het sportieve drama van Pavarotti was dat hij machteloos werd als hij vooraan reed. Het gebeurde weleens dat hij dan maar achter de koersdirecteur ging rijden, maar zelfs een forse auto kon niet op tegen zijn helse ademteugen. De toerenteller ging in het rood, de wielen sloegen op hol en de rook van de smeulende banden beperkte het zicht van de fietsende Italiaan. En daar kwamen ongelukken van.»

HUMO Wat voor ongelukken?

Stuyvers «Pavarotti is een paar keer tegen zo’n auto geknald, die dan zelfs niet meer naar de sloop moest: hij wás al gesloopt. Maar het meest dramatische ongeval deed zich voor in Milaan – San Remo in 1959, in de beruchte afdaling van de Poggio. Pavarotti fietste daar met 150 kilometer per uur over die smalle weg. De koersdirecteur, die voor hem reed, panikeerde en ging op de rem staan. Pavarotti knalde tegen hem aan en vloog met zijn hoofd door de achterruit. Zijn brede schouders bleven echter steken, zodat zijn imposante lichaam op de kofferbak van de Mercedes lag. Daardoor werd het voertuig uit balans gebracht. De voorwielen schoten de lucht in, en de rest van het voertuig volgde. Het geheel kwam tot stilstand in de derde verdieping van een appartementsgebouw, dat meteen instortte. Er vielen geen doden, maar het duurde lang eer Pavarotti vanonder het puin werd gehaald. Dat had ermee te maken dat de graafmachine van de hulpverleners pal op de buik van de bariton stond. Het was pas toen het stof hem deed hoesten, waardoor de machine omverviel, dat men dat in de gaten kreeg. Het was het einde van zijn sportieve carrière.»

HUMO Maar als zanger had hij alleen maar voordelen, met die enorme longinhoud?

Stuyvers «Hij wel, maar voor het orkest was dat erg lastig, met name voor de cellist. Een cello vangt veel wind, maar het zijn erg lichte instrumenten. Ze knalden vaak aan flarden tegen de muren van het operagebouw, tot een cellist die nog bouwvakker was geweest via de klankgaten een laag beton van tien centimeter in zijn instrument goot. Het ding was nog amper te tillen, maar bleef wel ter plaatse. Dat was dus opgelost, maar dan was er nog zijn enorme eetlust.»

HUMO Zorgde die ook voor rampen?

Stuyvers «Wel, de man was voor vernieuwing in de gastronomie, en hij had een avontuurlijk karakter. Dat was een fatale combinatie. Tijdens een pauze in de repetities voor ‘Tosca’ in New York heeft hij ooit een onbetaalbare Guarneri-viool opgesmikkeld. ‘Ik zag dat instrument daar liggen en ik vroeg me af hoe het zou smaken. Wel, het is knapperig en verrast de papillen met fraaie rokerige accenten. Een beetje zout had wel geen kwaad gekund,’ zei hij achteraf in tranen. ‘Ik kon me niet beheersen, ik voel me zo schuldig. Ach! Was ik maar een wielrenner gebleven, daar blijf je ver weg van zulke verleidelijke hapjes!’»

PAVAROTTI: Canvas, vrijdag 24 december, 22.35

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234