null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Open Venster

‘Als reflecteren je ding niet is, dan is het onderwijs misschien niet de juiste werkplek’

Lezersbrief

Mag in de discussie over de zin en onzin van de lerarenopleiding ook de andere kant eens aan het woord komen? Ik ben lerarenopleider en heb 24 jaar ervaring als leerkracht op de teller.

Is de lerarenopleiding best pittig? Ja. Dat is zo. Is ze overladen? Eigenlijk wel. Al is er nauwelijks een verschil met andere opleidingen aan universiteiten en hogescholen. Maar er mag best met een kritisch oog gekeken worden naar de workload. En dat niet enkel voor de lerarenopleiding.

Wat me stoort, is het beeld dat van de leerkracht opgehangen wordt. Wat is immers goed lesgeven? Voor de klas gaan staan en het uitleggen? Diverse werkvormen gebruiken, dat is niet oké. Werklast die overbodig is, is niet realistisch. Net zoals de hele maatschappij zijn ook scholen geïndividualiseerd. Klassikaal lesgeven werkt niet meer, voor zover het ooit al gewerkt heeft.

Vroeger was het onderwijs een afvalrace. Wie de uitleg van de leerkracht niet begreep, moest maar gaan werken. Of een makkelijker richting volgen. Nu vragen leerlingen een geïndividualiseerde aanpak. Lesgeven gebeurt klassikaal, maar op maat van de verschillende groepen leerlingen in de klas. De leerling die wat trager leest, de leerling die wat sneller redeneert, de leerling die liever wat grondiger werkt: ze verwachten allemaal dat ze aan hun trekken komen.

Ik bespeur in de lezersbrieven van de aspirant-leerkrachten een sterk leerkrachtgerichte visie op onderwijs. De leerkracht staat centraal. Wat hij of zij nutteloos vindt, mag geschrapt worden. Daarom zetten we zo hard in op reflecteren. Wat werkt er? Wat niet? Waarom? Heb ik alle leerlingen bereikt off niet?

Een leerkracht mag best kritisch zijn voor de opleiding en voor de leerlingen, maar ook voor zichzelf. Als reflecteren over lesgeven en diverse werkvormen gebruiken niet je ding zijn, dan is het onderwijs misschien niet de juiste werkplek voor jou. De almachtige en alwetende leerkracht bestaat niet meer. En die heeft ook geen opleiding nodig. Die weet alles al en doet nooit iets fout.

Goed lesgeven is nadenken over hoe je de kennis en de vaardigheden kunt delen en aanleren aan zoveel mogelijk leerlingen in een steeds diversere klas. Dat zo boeiend mogelijk doen. Op verschillende manieren. En daar achteraf over reflecteren en kritisch naar jezelf kijken. Daar leiden we mensen voor op. Met veel plezier overigens. En op tijd en stond werpen we een blik in de spiegel. Want dat van die workload, daar klopt wel iets van. We werken eraan. Maar die werkvormen en dat reflecteren? Die blijven erin. Ze zijn onmisbaar.

Tom Debraekeleer, Alsemberg.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234