null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Open Venster

‘De besparingen bij de NMBS hebben een directe impact op de reizigers’

Ik ben een trotse medewerker van de NMBS, maar nu hangt er een donderwolk boven ons hoofd: de liberalisering van de nationale spoorwegmaatschappij.

Bijna alle openbare nutsvoorzieningen hebben er al aan moeten geloven, en de consumenten dragen er de gevolgen van. De prijzen swingen de pannen uit, en de service moet passen in het financiële plaatje. De openbare dienstverlening kreunt onder het dictaat van de vrije markt: ze wordt een bijwerking in plaats van een doelstelling.

Ook de linkerzijde laat zich inpakken. Ze noemt zichzelf graag links-liberaal en oreert de geneugten van de Derde Weg. Openbare diensten en staatsbemoeienis roepen spontaan een allergische reactie op. Eigenlijk komt het erop neer dat iedereen die niet knielt voor het altaar van de vrije markt, wordt weggezet als extreem.

Performantie klinkt als een mooie en leuke term, maar het is een modieus synoniem voor besparingen. Mijn hele loopbaan stond in het teken van openbare dienstverlening, en ik heb er geen probleem mee om mijn taak met toewijding en inspanning uit te voeren. Maar mij lijkt het vrij duidelijk dat je de dienstverlening niet kunt verbeteren met minder middelen en minder personeel.

Ook bij Bpost en De Lijn werd de dienstverlening teruggeschroefd en tegelijk duurder. Waardoor de klanten ze minder gingen gebruiken. Dat is een vicieuze cirkel, want minder inkomsten betekent minder middelen en een verdere afbraak van de dienstverlening. Helaas is dat een eindig verhaal. Wie herinnert zich nog de dagelijkse ronde van de postbode?

De besparingen bij de NMBS hebben een directe impact op de reizigers. Enkele voorbeelden: een oudere dame staat voor een automaat en slaagt er niet in een kaartje te kopen, waardoor ze de trein naar haar kleinkind mist; twee jonge meisjes dwalen ’s avonds laat in de stationshal rond en voelen zich onveilig omdat een enge kerel hen iets te veel aandacht geeft, en er is geen onderstationschef of veiligheidsagent in de buurt. Een toerist belandt in Brussel en is de taal niet machtig. En er is helaas niemand meer om hem wegwijs te maken. In zulke situaties heb je niets aan automatisering, digitalisering en performantie.

Mensen een dienst verlenen kost geld en vaak kun je dat niet met klinkende munt recupereren, maar de tevredenheid en die glimlach zijn onbetaalbaar. Daarvoor staan ik en mijn collega’s voor dag en dauw op. Wat wij doen, is onbetaalbaar en als het er niet meer is, zal het worden gemist.

Dieter Van den Buys, Brugge.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234