null Beeld VTM NIEUWS
Beeld VTM NIEUWS

Open Venster

‘De CD&V-ministers worden verzwakt door de standpunten van hun partij’

CD&V-voorzitter Joachim Coens begrijpt niet hoe het komt dat zijn partij bij de laatste peilingen amper 10 procent van de stemmen haalt. Ik kan wel enkele redenen opsommen.

Hij en zijn partij nemen een bekrompen standpunt in over abortus en euthanasie. Ze zouden beter zeggen: ‘Wij zijn daar niet voor, maar we begrijpen dat mensen in nood voor abortus kiezen, of die het aan het einde van hun leven niet meer zien zitten en voor euthanasie opteren. Dat moet in beide gevallen in de beste omstandigheden kunnen gebeuren.’

Coens en CD&V zouden in de Arco-affaire kunnen toegeven dat het ACW, nu Beweging.net, in de fout is gegaan en dat ze hun verantwoordelijkheid zullen opnemen. En tegen de Boerenbond zouden ze kunnen zeggen dat ze tijd genoeg gehad hebben om de uitstoot van stikstof terug te dringen.

Voorts zouden ze kunnen erkennen dat er te veel federale bevoegdheden naar de gewesten en gemeenschappen zijn gegaan en dat er enkele weer federaal moeten worden. Er zijn bijvoorbeeld negen ministers voor Volksgezondheid. Het heeft geen zin die nationalistische partij naar de mond te praten, want die kun je toch niet overklassen.

Het klopt dat de CD&V-ministers Vincent Van Peteghem en Annelies Verlinden en staatssecretaris Sammy Mahdi het goed doen in de federale regering, maar ze worden verzwakt door de bovenvermelde standpunten.

Willy Demoor, Gavere.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: