Open Venster
‘De gratis test was toch niet zo gratis’
Begin juli trokken wij met ons gezin voor twee weken naar het zuiden van Frankrijk. Om zeker in orde te zijn met alle coronaregelgeving vroegen wij vier codes aan voor gratis tests bij de overheid. De aanvraag en het testen verliepen vlot, net als de reis.
Groot was dan ook mijn verbazing toen er plots vier facturen voor PCR-tests in de bus vielen. Een telefoontje naar de boekhouding van het laboratorium leerde me dat ik een foute code aangevraagd had. Ik zou gekozen hebben voor de betalende test, en niet voor de gratis versie. Dat had ik op die website moeten aanvinken, maar standaard staat de betalende test aangevinkt.
De dame aan de lijn vertelde me dat ze al veel klachten had gekregen, blijkbaar ben ik niet de enige die zich heeft laten vangen. Het is niet mogelijk om het op te lossen door alsnog een gratis code aan te vragen, en je kunt ook nergens met je klacht terecht. Er zit dus niets anders op dan 220 euro te betalen voor een gratis service van de overheid. Misschien is het gewoon een manier om de begroting te laten kloppen?
Onlangs vertelde iemand in het nieuws dat er maar zeer weinig gratis codes aangevraagd werden, ik weet nu waarom.
Bart Michiels, via mail.
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: