null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Open Venster

‘De klant doen opdraaien voor de fouten die ze zelf maken: zo kennen we de banken weer’

Net als lezeres Maria-Dolores Michiels in Humo 4231 steeg mijn bloeddruk bij de gedwongen digitalisering door banken. Kantoren waar je eerst alleen nog terecht kon na afspraak, geldautomaten, rekeninguittreksels: alle verdwenen sneller dan gletsjers door de klimaatverandering. Banken dwongen mensen het ‘digitale tijdperk’ in, als betreft het een onafwendbaar, natuurlijk fenomeen, en géén platte besparingsmaatregel op kosten van de klant en het personeel. Maar wanneer de wet ‘digitalisering’ oplegt aan de bank om het de consument makkelijk te maken, verloopt dat proces niet zo vlot…

Begin augustus gebruikte ik de Bankoverstapdienst. Aan banken wordt de wettelijke verplichting opgelegd alle gegevens over terugkerende betalingen mede te delen aan de nieuwe bank. Een digitalisering in het voordeel van de klant dus, de omzetting van een EU-richtlijn. Mijn bank beging echter de fout om niet de maandelijks terugkerende aflossingen, voor mijn hypothecaire krediet bij hen aangegaan, door te geven aan de nieuwe bank.

Nadat de bank zelf het saldo van mijn zichtrekening had overgeschreven naar mijn nieuwe bank, stuurde ze mij een ingebrekestelling. Ik werd daarin aangemaand om mijn rekening bij hen te bevoorraden, hoewel die al meer dan 3 weken door hen afgesloten was! Ik zou anders op de ‘zwarte lijst’ van wanbetalers terechtkomen, ze zouden verwijlintresten aan te rekenen voor mijn ‘wanbetaling’ en desnoods tot gedwongen verkoop van mijn woning overgaan.

Nadat ik hen had gewezen op hun schending van de regelgeving en een klacht had ingediend bij hun interne ombudsdienst, verwees die mij naar de Easy Banking-app, die ik helaas niet meer kon gebruiken omdat mijn rekening al afgesloten was.

Na een klacht bij Test-Aankoop benadrukte de ombudsdienst dat ik de verwijlintresten zeker moest betalen, en wel vóór 1 oktober. Opzoekingswerk laat me toe te stellen dat de bank daarbij ‘vergat’ dat de wet over hypothecaire kredieten de bank in dat geval verbiedt verwijlintresten aan te rekenen, en zelfs zes maanden extra betalingsuitstel moet verlenen; de wettelijk geregelde Bankoverstapdienst voorziet dat de bank die bij die overstap een fout begaat, zelf moet opdraaien voor alle kosten die daar voor de klant het gevolg van zijn; dat haar aandringen en onjuiste bedreigingen ook een overtreding van de wet op de minnelijke invordering van schulden van de consument inhoudt; dat zij zelf verplicht is om ook digitaal (!) op haar eigen website, de info over de Bankoverstapdienst duidelijk en volledig ter beschikking te stellen aan de klant. Wat ze echter niet doet: daar raadt zij die dienst zelfs af!

De klant doen opdraaien voor de eigen fouten van de bank: zo kennen we ze helemaal sinds we dat als belastingbetaler met zijn allen deden in 2008. Banken zijn niet alleen terug van weg geweest, zij doen gewoon verder, op de weg die ze altijd al hebben bewandeld. Digitale snelweg, of niet, maar als vanouds verbodsborden negerend, en daarbij tegen hoge snelheid klanten van de weg maaiend, in eerste instantie de ouderen die niet meer meekunnen, maar bij uitbreiding alle ‘kloteklanten’. Ik diende dan ook een klacht in bij Ombudsfin, bij het Meldpunt van de FOD Economie, maar ook bij de FSMA, de toezichthouder voor banken.

Mijn wedervaren deed me terugdenken aan een Humo-artikel uit 2007, ‘Kloteklanten’: hoe bedrijven u binnenhalen en vervolgens laten stikken. Daarin stond te lezen: ‘Grote bedrijven zien klanten steeds vaker als wandelende geldautomaten, maar de opstand van de consument is begonnen. ‘Kloteklanten’ laten er niet langer mee rammelen.’

Inge De Vriendt, Aalst.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234