Open Venster

‘De thuissituatie is erg belangrijk voor de leerlingen’

Graag had ik gereageerd op het artikel ‘De tol van de lege schoolbanken’ in Humo 4154. Het viel me op hoe vaak de woorden ‘thuis’ en ‘thuissituatie’ daarin voorkomen, en inderdaad: daar wringt het schoentje. 

In normale tijden fiets ik drie keer per week van Ertvelde naar Gent en terug om pianoles te geven aan de muziekacademie. Als ik terug naar huis fiets, meestal na 21 uur, valt het me telkens op hoeveel kleine kinderen er op dat uur nog op straat spelen. Moeten die kleutertjes de volgende dag dan niet naar school? Vaak doen ze dat niet, waardoor ze al in het eerste leerjaar met een enorme taalachterstand beginnen. Heel jammer is dat, want jonge kinderen zijn als sponsjes’: zij nemen nieuwe informatie enorm snel op. 

Dat merk ik zelf, niet alleen aan de academie, maar ook als Suzukileerkracht als zelfstandige in bijberoep. Aan kinderen vanaf 3 jaar geef ik pianoles en children’s music laboratory, een soort notenleer van Suzuki, die in de jaren 70 in Italië is uitgewerkt door Elena Enrico.

Toen ik me bijschoolde om Suzukilessen te geven, herlas ik het boek ‘Opgevoed met liefde’ van Shinizi Suzuki. Ik had dat boek in mijn tienerjaren leren kennen, ik had het herlezen toen mijn eigen dochter op 3-jarige leeftijd viool leerde spelen, en het blijft mijn levensgids’. Daarin schrijft Suzuki over zijn methode, die ook wel de moedertaalmethode wordt genoemd.

Kort samengevat gaat het erom dat het kind een instrument leert bespelen zoals het zijn moedertaal heeft geleerd, dus door de ouders te imiteren. Het kind komt met beide of één van de ouders naar de les en oefent ook elke dag met de ouder(s). In die vorm van onderwijs zijn drie pijlers noodzakelijk: het kind zelf, de ouders (en bij uitbreiding de omgeving, leefwereld van het kind) en de leerkracht. Als één van die pijlers ontbreekt of zwak is, valt de hele constructie uit elkaar.

Tijdens de coronacrisis geef ik via WhatsApp en filmpjes verder les, zowel aan de kinderen van de academie als aan de Suzuki-kinderen. Het valt op dat de kinderen die thuis aangemoedigd worden, het snelst vooruitgaan, en zo goed als geen hinder ondervinden van de coronacrisis. Sommigen gaan zelfs sneller vooruit, wellicht omdat de piano hun vriend geworden is, die voor afwisseling zorgt.

Ik weet dat ik me in een luxepositie bevind. Aan de academie, en zeker bij het Suzuki-onderwijs, geef ik les aan kinderen van wie ouders bewust hebben gekozen om hun kind muziek te laten studeren. De meeste leerlingen zijn gemotiveerd en komen graag. We hebben een fijne band. Maar de thuissituatie is en blijft een heel belangrijk gegeven. Het onderwijs kan hier zo goed mogelijk rekening mee houden, maar eenvoudig is het niet.

Lieve Van der Plaetsen, pianodocent aan GO! Kunstacademie, Poel-Gent en Suzukidocent van Pia-Nootjes, Suzukipianoschool.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234