Open Venster
‘De tijd tikt onverbiddelijk weg in het nadeel van onze scholen’
Hoe enggeestig kunnen sommige mensen toch zijn. Inzonderheid ten opzichte van de personeelsleden in het onderwijs. Want als reactie op mijn goed bedoelde lezersbrief in Humo 4230 krijg ik in de Humo van vorige week een heel epistel van Yvo Hoffer uit Bilzen. Een epistel dat moet bewijzen dat een job in het onderwijs de hemel op aarde is en alleen maar voordelen heeft. Terwijl het in de privé zoveel slechter zou zijn.
Hoe dan ook was het absoluut niet mijn bedoeling om een oeverloze polemiek te ontketenen over waar men nu de beste arbeidsvoorwaarden geniet, in de privé of in het onderwijs. Mijn lezersbrief vertrok gewoon van volgende constatering. Als het lerarenberoep toch zoveel voordelen biedt, wat houdt of hield al die mensen die dat beweren, dan nog tegen om voor de klas te staan. Zeker nu er zo’n dramatisch lerarentekort is in onze scholen. Daar had ik graag van hun kant eens een zinnig antwoord op gekregen.
Zelf heb ik in mijn lezersbrief een aantal mogelijke redenen voor het huidige lerarentekort aangehaald. Zoals een onvolledige opdracht met ongelukkig ingeplande uren; gebrek aan respect voor het werk, autoriteit, gezag en vakexpertise van de leraar; te veel bijkomende taken en administratieve rompslomp; te veel regelneverij en te weinig pedagogische vrijheid; te weinig steun in crisissituaties; te mondige leerlingen en ouders...
Allicht zijn er nog andere redenen waarom steeds minder (vooral jonge) mensen kiezen voor het onderwijs. Gevolg: de tijd tikt onverbiddelijk weg in het nadeel van onze scholen. Sommige balanceren zelfs al op de rand van een mogelijke sluiting. Want er zijn ruim onvoldoende leraren voor het te onderwijzen aantal leerlingen.
Een aanzet geven om de echte oorzaken van dat lerarentekort te detecteren om die dan zo snel mogelijk te kunnen keren, daar was het in mijn lezersbrief uitsluitend om te doen.
Michel Van Uytfanghe, Wetteren.
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: