Beeld BELGAIMAGE

Open Venster

‘De VRT moet zo nodig weer eens aan fietsers-bashing doen’

Er moest in het VRT-nieuws zo nodig weer eens aan ‘fietsers-bashing’ gedaan worden. Want wat bleek: volgens een studie van de UGent en de VUB schatten fietsers de oorzaken van ongevallen verkeerd in. Zelden zijn auto’s de boosdoener (minder dan 20 procent), maar eerder de slechte infrastructuur en het eigen gedrag.

Misschien overschatten ze inderdaad het aantal ongevallen waarbij gemotoriseerde voertuigen zijn betrokken. Maar komt die foutieve perceptie niet eerder door de media dan door de fietsers zelf? Het zijn nl. steeds net de fietsongevallen met dodelijke afloop waarbij auto’s betrokken zijn die het nieuws halen. Hoe dikwijls horen of lezen we niet dat er weer een fietser of voetganger is aangereden door een (meestal) dronken automobilist? Meestal met dodelijke afloop en bovendien zeer dikwijls met vluchtmisdrijf. Van die andere ongevallen hoor je niets, want die zijn te banaal en dus niet het vermelden waard.

Ik rijd zelf al meer dan 45 jaar uitsluitend met de fiets. In mijn studententijd, jaren 1970-1980, waren er amper fietspaden en was het nog veel gevaarlijker voor fietsers dan nu. Nu zijn er gelukkig veel meer fietspaden, maar ze zijn dikwijls van bedroevende kwaliteit. Het meeste aandacht wordt nog steeds besteed aan een vlotte doorstroming van de auto. Natuurlijk zijn er roekeloze fietsers, het beste voorbeeld daarvan zijn de (brom)fietskoeriers die rijden voor de talloze pizzazaken.

Maar in mijn 45-jarige fietsgebruik merk ik toch vooral bij automobilisten een onrespectvol gedrag, zowel tegenover elkaar als tegenover zwakke weggebruikers. Ik stel al jaren vast dat amper 10 of 15 procent vertraagt aan een zebrapad of fietsoversteekplaats, en ze doen meestal goed hun best om geen oogcontact te maken. Ook wordt er bijna systematisch aan elk kruispunt dat ik passeer door het rode licht gereden. Of ze draaien rechtsaf zonder richtingaanwijzer, gooien hun portier open zonder te kijken, ... En als ze snel een boodschap willen doen, parkeren ze dubbel (de knop van de 4 knipperlichten weet men dan soms wel staan...), of op het voet-, fiets- of zebrapad om toch maar zo dicht mogelijk bij de plaats van bestemming te kunnen staan. Zelfs als er vlakbij een parkeerplaats is, want invoegen tussen twee auto’s blijkt te veel moeite te kosten. Ook aan de supermarkt merk ik regelmatig dat ze op een voorbehouden plaats voor mindervaliden of personen met een kinderwagen gaan staan omdat die het dichtst bij de ingang zijn.

Me dunkt dat de kritiek op de fietsers dus weer maar eens voor een deel terecht is, en zouden best alle automobilisten ook eens wat voor eigen deur vegen. Of werd die studie misschien gefinancierd door de automobiellobby?

Bart Blommaart, Mortsel.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234