null Beeld ANP
Beeld ANP

Open Venster

‘De wereld op zijn kop: de plichtbewuste burger moet de overheid gaan ‘vragen’ om zijn plichten correct te kunnen vervullen!’

Dit jaar maakte ik hetzelfde mee als Ann Petitjean beschrijft in haar lezersbrief van twee weken geleden: niet alleen werd mijn jaarlijkse pensioenfiche niet opgestuurd, ook mijn papieren belastingaangifteformulier kwam er niet! Aangezien de ‘uiterste datum’ van aangifteplicht eind juni naderde, heb ik dan maar zelf telefonisch contact opgenomen op 22 juni met de FOD Financiën om me alsnog snel mijn aangifteformulier te bezorgd zodat ik als een goed burger mijn plicht tijdig zou kunnen vervullen. De dame aan de telefoon zei mij dat ze dat ‘onverwijld’ zou in orde maken, en dat ik na ontvangst toch nog een volledige maand tijd zou krijgen om dat tijdig op te sturen. Ik zei haar ook dat ik mijn jaarlijkse pensioenfiche ook nog niet had ontvangen. Haar antwoord: maar die moet je tegenwoordig zelf aanvragen. Dat is toch de wereld op zijn kop. De plichtbewuste burger moet de overheid gaan ‘vragen’ om zijn plichten correct te kunnen vervullen!

Ik heb dus ook de pensioendienst maar opgebeld. Ik kreeg daar een ‘geautomatiseerd proces’ op een antwoordapparaat, waarin je ‘nummertjes’ op je gsm moet intikken. Op het einde moest ik mijn rijksregisternummer intikken en op ‘bevestigen’ tikken. Twee dagen later lag mijn pensioenfiche dus wel in mijn bus. Maar de belastingaangifte bleef maar uit, dus heb ik op 5 juli nog eens getelefoneerd naar de FOD Financiën. De man antwoordde zeer vriendelijk: hij kon er ook niets aan doen behalve nogmaals een ‘verzoek naar Brussel sturen' om toch mijn aangifteformulier op te sturen. ‘Tja,’ zei hij, ‘vroeger stopte ik na een dergelijke telefoon van u onmiddellijk een aangifteformulier in een envelop en werd dat dezelfde dag nog verzonden. Nu moet dat allemaal ‘via Brussel’ gaan... Ik begrijp uw frustratie volledig, maar ik kan er echt zelf niets aan doen, ik zou het ook liever anders doen!’

Uiteindelijk heb ik mijn aangifteformulier op 9 juli in mijn bus gevonden. Maar wat bleek? Ze hadden weer een fout gemaakt door mij een aangiftebiljet toe te sturen op mijn eigen naam in plaats van op de namen van mijn vrouw en ik. Bovendien kreeg mijn vrouw enkele dagen geleden nog een mail in haar box van de FOD Financiën: ‘Mevrouw, u hebt uw aangifte nog niet ingediend, gelieve dit tijdig in orde te brengen.’ Pure kafka! Wij dienen al zes jaar lang ons gezamenlijk aangiftebiljet in! Ja, mevrouw Petitjean, u hebt volledig gelijk: ‘Is het mogelijk om de bevolking minder voor de gek te houden en de service te bieden waarvoor we betalen, en die we dan ook (volop!) verdienen?’ Zoals ik zei aan de telefoon van de FOD Financiën: ik heb 38 jaar lang als accountant en belastingspecialist gewerkt, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt! De arme man aan de telefoon gaf het volmondig toe!

Eric Bludts, Berchem.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234