null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Open Venster

‘Dit is een verloren schooljaar: we beginnen volgend schooljaar beter helemaal opnieuw’

Lezersbrief

Minister Ben Weyts is geen onderwijskundige en geen deskundige, dat weet iedereen. Wat hij zegt is, is van weinig belang. Vlaamse experten die samen met hem koste wat het kost de scholen willen openhouden en blijven hameren op het inhalen van de leerachterstand, moeten echter eens nagaan wat de beste experten op de planeet al sinds zomer 2020 weten (het MIT is een goede startplaats). Als ik met hun wetenschap en mijn ervaring van één jaar paniek terugblik, kom ik, medewerker op twee scholen (één ASO en één KSO), tot simpele besluiten die volgens mij meteen rust brengen.

1) 2020-2021 is een verloren schooljaar: scholen kunnen beter focussen op het preventief trainen van leerkrachten en leerlingen, het optimaal voorbereiden van hun onderwijs na de pandemie, dus nadat iedereen is gevaccineerd, en het extra aandacht geven aan de begeleiding van kwetsbare leerlingen.

2) Het plotse schakelen naar afstandsonderwijs van vorig jaar, vanuit de veronderstelling dat voortdurend onderwijs beter is dan geen en dat de leerachterstand zo klein mogelijk moet worden gehouden, heeft op de eerste plaats slechte gevolgen (gehad) voor kwetsbare leerlingen, die absoluut geen achterstand inhalen en zelfs bijkomende negatieve effecten ondergaan. Daaruit opmaken dat de scholen voor de kwetsbaren moeten worden opengehouden, desnoods alleen voor hen, is een non sequitur, want kwetsbaren geïsoleerd contactonderwijs geven heeft eveneens een negatief effect.

3) Pleiten voor het koste wat het kost openhouden van scholen en zoveel mogelijk contactonderwijs organiseren, in een samenleving waarin media onafgebroken hetzelfde melden, goed bestuur onmogelijk maken door de druk zo hoog te houden dat grote onzekerheid plots wordt vervangen door triomfalisme en vice versa, heeft duidelijk een negatief effect op leerlingen. Zeker als experten voortdurend erop hameren hoe slecht het wel met hen gaat, maar tegelijk voortdurend stellen dat iedereen een extra inspanning zal moeten doen om de leerachterstand in te halen. Weten dat leerlingen liever op school zijn dan thuis en daaruit concluderen dat ze op dezelfde manier kunnen leren op school als vroeger, is volkomen fout.

4) Denken dat er een deadline kan worden gezet op het inhalen van de leerachterstand, zoals het GO!-hoofd in een journaal, toen ze stelde dat tegen juni 2022 de achterstand zou kunnen zijn weggewerkt, is zuivere speculatie en wishful thinking, want de realiteit veegt elke voorspelling van de baan en elke extra druk op leerlingen en - opgelet - leerkrachten is nefast. Bovendien is het hele inhalen-verhaaltje onbillijk.

Eindconclusie: gewoon opnieuw beginnen in 2021-2022 en bange leerlingen of mogelijk kortzichtig denkende ouders melden dat een jaartje langer op school zitten dan wat het modeltraject toont en sociale druk eist, in een mensenleven van geen enkel belang is. het is een onfair dwingende, kortetermijnbelangen en keurslijftrajecten dienende samenleving die volstrekt irrationeel van haar jongste leden eist dat ze een de facto verloren jaar inhalen zonder daarvoor een extra jaar te krijgen.

Johan Smets, Sint-Amandsberg.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234