null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Open Venster

‘Een elektrische wagen als thuisbatterij voor een woning gebruiken is de wereld op zijn kop’

Lezersbrief

Het is betreurenswaardig dat energie-expert Ruben Baetens in Humo 4238 de investering in een thuisbatterij als een slecht idee voorstelt. Een thuisbatterij is een relatief milieuvriendelijke en economisch verantwoorde investering die geen grote infrastructuur vergt om elektrische wagens te laten rijden. Een thuisbatterij bij een zonnepaneleninstallatie lost grotendeels het nadeel van de afgeschafte terugdraaiende teller op, vermindert de netbeheerproblemen van de individuele pv-installaties (afschakelen, overspanning...) en zorgt voor buffercapaciteit op het net om dipjes van groene elektriciteit en pieken op te vangen.

Een elektrische wagen als thuisbatterij voor een woning gebruiken is de wereld op zijn kop. Het kost enorm veel moeite om de grote hoeveelheid energie in de batterijen te krijgen: voor een accu van 75 Wkh bedraagt de laadtijd bijna vier uur aan een snellaadpaal, en die stroom is bijna drie keer zo duur als thuis. De laadtijd loopt op tot 32 uur als je de batterij thuis via het stopcontact wilt opladen. En daarna ga je met die stroom huis-, tuin- en keukenapparatuur laten draaien? Je tankt je grasmachine toch ook niet vanuit je benzinewagen? Daar bestaan jerrycans voor.

Het oneigenlijk gebruik van die accu voor het netbeheer lijkt me een poging tot greenwashen om de grote infrastructuurproblemen te verdoezelen. Problematisch is niet de 10 procent meerverbruik aan elektriciteit voor de elektrische wagens, wel de pieken die het opladen veroorzaakt: het bestaande stroomnet kan dat niet aan. Ruben Baetens zegt: ‘We tanken nu ook niet allemaal tegelijk, en we zullen niet allemaal tegelijk opladen.’ Dan vergeet hij even dat tanken vijf minuten duurt en laden vijf uur of meer. Dan is de kans wél heel groot dat er veel mensen tegelijk hun accu zullen opladen, bijvoorbeeld thuis tussen acht uur ’s avonds en zes uur ’s ochtends, wanneer de zon niet schijnt.

Een thuisbatterij is inderdaad veel te duur, ongeveer 10.000 euro voor een capaciteit van 14 kWh. Als de vraag groter zou zijn, zou die prijs ongetwijfeld dalen. Door een thuisbatterij bij elke zonnepaneleninstallatie te verplichten en daarvoor subsidies mogelijk te maken, kunnen we veel meer milieuwinst boeken tegen een aanvaardbare kostprijs in plaats van alleen nog de verkoop van elektrische wagens toe te laten vanaf 2029.

Je kunt ook de eigenaars van zonnepanelen een aankoopbon voor een thuisbatterij geven als compensatie voor de uitrol van de slimme meter. Met die zelf geproduceerde groene elektriciteit kan dan de warmtepomp voor verwarming en warm water draaien.

Geert Willems, Heist-op-den-Berg.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234