null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Open Venster

‘Een groene speelplaats draagt bij tot betere leerprestaties’

Binnenkort gaan meer dan één miljoen kinderen en jongeren terug naar school. Een aantal dreumesjes, waaronder mijn zoontje van twee, wandelen voor de eerste keer door die grote schoolpoort. Dat wil zeggen: kleine man drentelt door een zware metalen poort, en komt terecht op een stenen plein vol joelende kinderen. Want enkele verdwaalde ‘pedagogisch verantwoorde’ speeltuigen daar gelaten is een doordeweekse speelplaats in België nog steeds een (steen)grijze woestijn.

Enkele alarmerende feiten op een rijtje. Dat kinderen weinig buiten spelen zal niemand verbazen. Er speelden in de zomer van 2019 37 procent minder kinderen op straten, op pleinen en in parken dan in 2008. Slechts een minderheid van onze kinderen speelt nog dagelijks buiten. Als we zo verder evolueren, is in 2050 een spelend kind op straat een beeld uit het verleden. Het beeldschermgebruik daarentegen neemt in de Vlaamse huiskamers zienderogen toe, inmiddels tot gemiddeld twee uur (!) per dag. In tien jaar tijd is het aantal kinderen dat een bril draagt fors gestegen. Meer dan 90 procent van de Vlaamse kinderen beweegt te weinig, en heel wat kinderen wegen te zwaar.

Een aantrekkelijke speelplaats is niet dé oplossing maar kan wel een cruciale rol spelen, want kinderen spenderen er toch tijd én zijn er graag. Onderzoek wijst op heel wat voordelen. Om in het educatief jargon van deze pandemie te blijven: een groene gevarieerde speelplaats lost de leerachterstand niet linea recta op, maar draagt wel bij tot betere leerprestaties. Kinderen kunnen hun aandacht beter bij de les houden, een groene omgeving zet meer aan tot creatief denken, en morele eindtermen zoals ‘respect hebben voor de omgeving’ en ‘zich milieubewust gedragen’ varen er wel mee. Bovendien zijn de mogelijkheden die een kind ziet in een speelplaats met bomen, struiken en putten eindeloos. Spelplezier gegarandeerd.

Even belangrijk is dat een kleurrijk plein leerkrachten uitnodigt om buiten les te geven. Om diverse spel- en leervormen uit te proberen. Het voorbije schooljaar werden directies bestookt met allerlei beleidsplannen en draaiboeken om hun school coronaproof te houden. Eén draaiboek schitterde echter in zijn afwezigheid: een activerend buitenlesbeleid. Het ventilatievraagstuk zou een flinke knauw krijgen, en de deltavariant zou minder speelruimte krijgen.

Toegegeven, er speelt ook een persoonlijk belang mee. Niet alleen zou onze kleine man door al die strategische beplanting meer schaduw en verkoeling in de zomer krijgen, maar al dat groen zou er ook voor zorgen dat hij, samen met zijn klasgenootjes, ook na een flinke regenbui nog op de speelplaats terechtkan. Met minder plassen om in te vallen, en minder opengehaalde knietjes aan saaie grijze stenen.

Philippe Noens, gezinspedagoog aan het Kenniscentrum Gezinswetenschappen (Odisee Hogeschool).

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234