Open Venster
‘Een roekeloze fietser brengt zichzelf in gevaar, terwijl een dronken of roekeloze automobilist vooral anderen in gevaar brengt’
Ik wil graag reageren op de reactie in Humo 4165 op mijn brief in Humo 4164. Vreemd dat kritiek van een zwakke weggebruiker op het asociale en roekeloze rijgedrag van automobilisten steeds snel een reactie oplevert...
Nadia Neetens schrijft dat mijn voorbeelden over het rijgedrag van automobilisten ook gelden voor sommige fietsers. Uiteraard: dat vermeldde ik zelf ook. Ik fiets dagelijks: roekeloos en agressief weggedrag komt echt wel meer voor bij automobilisten. Komt haar kritiek voort uit het feit dat automobilisten al zo’n honderd jaar heer en meester zijn op de weg en die plaats willen behouden? En daarnaast hun roekeloos rijgedrag al zo lang vertonen dat het bijna als normaal wordt beschouwd, waardoor ze het bij zichzelf nog amper opmerken?
Mevrouw Neetens gaat wel voorbij aan een aantal belangrijke zaken:
- Zij woont in Nieuwenrode, een landelijk gelegen dorpje, ikzelf woon in Mortsel, een kleine stad tussen Antwerpen en Lier. Rijgedrag en -omstandigheden zullen op beide plaatsen grote verschillen vertonen: Mortsel is het knooppunt van invalswegen tussen Lier, Mechelen en Antwerpen.
- Voor elke fietser rijdt hier een honderdvoud aan auto’s rond. Van dat veelvoud is het aantal automobilisten dat roekeloos rijdt, veel groter dan bij die fietsers. Ik wordt op een traject van 7 kilometer woon-werkverkeer aan kruispunten dagelijks de pas afgesneden door auto’s die zonder voorrang te geven rechtsaf draaien, meestal zonder knipperlichten te gebruiken.
- Een roekeloze fietser brengt vooral zichzelf in gevaar, terwijl een dronken of roekeloze automobilist vooral anderen, en zeker de zwakke weggebruikers, in gevaar brengt. Zelf zijn ze beschermd door het koetswerk en allerlei airbags. Bij een aanrijding verlenen ze bovendien dikwijls geen hulp en plegen ze vluchtmisdrijf, de voetganger of fietser voor dood achterlatend. Als ze later toch nog opgepakt worden, is de straf vrij klein. Ik herinner me in dat verband trouwens een oud Humo-artikel waarin de ouders van een verkeersslachtoffer vlakaf zeiden dat iemand met de auto doodrijden de perfecte moord is. Observeer de dagelijkse gewoontes van de persoon waar je vanaf wil, waarna je hem of haar op het gepaste moment overhooprijdt. Het maakt niet uit of dat in nuchtere of dronken toestand gebeurt, de straf is toch altijd relatief klein.
Bart Blommaart, Mortsel.
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: