Open Venster

‘Een taalscreening in de derde kleuterklas is weinig doordacht’

Minister Ben Weyts houdt voet bij stuk en wil een taalscreening laten uitvoeren bij de oudste kleuters. Ikzelf ben leerkracht in de derde kleuterklas en heb daar mijn twijfels bij. Hij wil die test in het najaar laten doorgaan, rond november, dan zijn de kleuters ongeveer twee à drie maanden in de klas. Ze kennen net de nieuwe leerkracht, nieuwe klas, de nieuwe regels en dan gaan we ze testen. Eén voor één gaan wij die kinderen in een andere klas zetten voor een test, maar een klas van 28 kleuters test je niet op een voormiddag. Die zijn niet gewend aan testen op papier, ze zijn nog maar 5 jaar. 

Stel je voor dat een denkbeeldig kind uit mijn klas, genaamd Youssef, slecht scoort op de test. Youssef zal beschouwd worden als een taalzwak kind dat extra zorg nodig heeft. Maar misschien heeft Youssef die nacht geen oog dicht gedaan omdat zijn babyzus huilde. Misschien voelt hij zich moe, heeft hij niet voldoende ontbeten en kon hij zich niet concentreren. Misschien was de andere klasomgeving interessanter dan de test. Misschien wil Youssef liever met de auto’s nog spelen in plaats van naar de vragen te luisteren. Misschien, misschien... 

Er zijn zoveel onderliggende factoren bij jonge kinderen die het moeilijk maken om een test te interpreteren. Het is én blijft een momentopname en legt veel druk op de schouders van jonge kinderen. In samenwerking met Klasse heb ik een reportage gemaakt over taal in de kleuterklas en professor Piet Van Avermaet benadrukt daar fel dat taalzwakke kinderen niet bestaan. Youssef spreekt thuis perfect Turks, maar is taalzwak omdat hij het Nederlands nog niet beheerst. Terwijl hij eigenlijk sterk is in zijn taal. Maar hij scoort slecht op de taalscreening en zal niet naar het eerste leerjaar mogen gaan. 

Op basis van één tak in de ontwikkelingsdoelen beslist Ben Weyts dat een kind niet mag overgaan. En wat met zijn wiskundige talenten? Muziektalent? Ruimtelijk inzicht? Fijne motoriek? Letterkennis? Dat is blijkbaar van ondergeschikt belang. Pas als een kind zijn moedertaal perfect beheerst, zal de tweede taal ook ontwikkelen. Maar Ben Weyts wil dat ouders thuis ook Nederlands spreken. Ze spreken vaak met foutieve zinsconstructies die het kind zal overnemen. De eerste les die ik aan ouders leer van meertalige kinderen: spreek thuis met je kind jullie moedertaal en laat hem naar Nederlandse televisie kijken. Al doende leert men, en een test gaat daar niets aan veranderen, laat staan een jaartje dubbelen. Maar de mening van ervaringsdeskundigen, die elke dag in de klas staan, doet er blijkbaar niet toe. Want om minister te worden, heeft men geen pedagogische diploma’s nodig, laat staan ervaring.

Jelke Hanselaers, Moorsel.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234