De eerste heftrucks op waterstof bij Volvo Group. Beeld RV
De eerste heftrucks op waterstof bij Volvo Group.Beeld RV

Open Venster

‘Een wagen op waterstof is gebruiksvriendelijker dan één op elektriciteit, maar nu blijf ik dieselen’

Binnenkort zullen alleen eigenaars van elektrische bedrijfswagens een fiscaal voordeel genieten. Ik heb mijn bedenkingen bij het promoten van de elektrische auto, en wel om de volgende redenen.

Die auto is voor de happy few die niet veel kilometers rijden en de auto voor hun deur kunnen opladen. Voor een normaal huishouden is het bijna onmogelijk om tegen een voordeeltarief de batterij thuis voldoende op te laden. Omdat er meer elektriciteit nodig is en de staat minder inkomsten uit taksen op brandstoffen zal hebben, zal de prijs van de elektriciteit bovendien stijgen.

Om voldoende groene elektriciteit te hebben om alle auto’s zonder CO2-emissie te laten rijden is er nog een immense investering nodig in de energieproductie en de uitbouw van het elektriciteitsnet. Het Belgische net kan de volledige omschakeling naar elektrische auto’s niet aan. Zelfs al hebben we, door de kleine oppervlakte en de grote bevolkingsdichtheid, een redelijk zwaar net. Dan heb ik het nog niet over landelijke gebieden in Spanje of Italië: zullen ze daar het net verzwaren? Over Afrika zullen we maar zwijgen.

In landen waar de energie niet 100 procent groen is, dus in bijna alle landen, stoten elektrische auto’s twee keer zoveel CO2 uit als dieselwagens. Wie rijdt er dan milieuvriendelijker rond: ik met mijn vervuilende diesel, die makkelijk 700.000 kilometer aankan en slechts 5,2 liter per 100 kilometer verbruikt? Of iemand met een elektrische auto die elke 250.000 kilometer een nieuwe auto nodig heeft, die van laadstation naar laadstation rijdt, de batterijen na een aantal jaren moet vervangen? De accu’s zijn onstabiel bij temperatuurschommelingen en er is onzekerheid over de levensduur. Bovendien dreigen internationale spanningen wegens de zeldzame grondstoffen voor de productie ervan.

Door de kortere tijd om te tanken en een groter rijbereik is een wagen op waterstof gebruiksvriendelijker dan een wagen op elektriciteit. Door de opslagmogelijkheden en de productiemogelijkheden uit verliesstroom kan waterstof op lange termijn een goedkope energiedrager worden die voor veel toepassingen geschikt is en overal beschikbaar is. Zolang er geen deftig alternatief is voor rijden op waterstof, blijf ik met mijn diesel rijden.

Alhoewel ik geen enkele politieke partij aanhang, past een groene levenswijze wel bij mij. Maar als ik de programma’s zie van partijen die een groen beleid vooropstellen, is mijn conclusie snel gemaakt: het heeft niets te maken met de verbetering van het klimaat en het milieu. Ze worden gewoon gestuurd door drukkingsgroepen die industriële en financiële belangen hebben. Ik hoop dat ze het licht zien voor het te laat is.

Luc Verschueren, Halle-Zoersel.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234