Open Venster
‘Er is een groot draagvlak voor 100 km per uur als iedereen de baten ervan leert kennen’
9 procent van de Vlamingen is zonder meer bereid over te schakelen naar een maximumsnelheid van 100 km per uur. Het draagvlak stijgt tot 13 procent als men die snelheidsbeperking enkel hanteert tussen 6 en 19 uur (cf. het snelheidsregime in Nederland). Indien men een groot positief effect op de luchtkwaliteit kan aantonen, dan stijgt het draagvlak tot 19 procent en zelfs tot 25 procent bij een vervuilingspiek. Bij regenweer een glad weer stijgt het draagvlak tot boven de 50 procent. Verkeersveiligheid is, naast luchtkwaliteit, een zeer belangrijk thema.
Ik ben ervan overtuigd dat er voldoende draagvlak bestaat voor een vermindering van de maximumsnelheid tot 100 km per uur indien iedereen de baten van die maatregel leert kennen.
Als iedereen zich bewust is van alle baten die ontstaan op het vlak van verkeersveiligheid, gezondheid, luchtkwaliteit, geluid, milieu, natuur en klimaat, dan krijg je naar alle verwachting een maatschappelijk draagvlak dat zich ruim boven de 50 procent situeert. De verlaging van de maximumsnelheid is bovendien een efficiënte manier om een shift naar duurzame vervoersmiddelen en thuiswerk te bekomen, die shift staat momenteel hoog op de politieke agenda.
Zelf voer ik een onderzoek uit naar het draagvlak voor een snelheidsbeperking tot 100 km/uur via onderstaande petitie : https://www.petities.com/100_is_de_max
Alle opmerkingen en steun zijn meer dan welkom!
Jo Maes, Bertem.
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: