heleen debruyne teaserBeeld Humo

columnHeleen Debruyne

‘Geweren, religie, politiek, seks, producten voor vrouwelijke hygiëne en tegen aambeien zijn niet welkom op de Oscars’

Het is nacht. Een vrouw wordt wakker gekrijst door haar baby. Ze staat op, strompelt naar het toilet, trekt haar luierachtige onderbroek naar beneden en plast, met een van pijn vertrokken gezicht.

Zelden heb ik zo veel gevoeld bij een reclamefilmpje. De eerste week na de bevalling komt terug. De angst voor het toilet, omdat plassen zo'n marteling was. De gekwelde waggelpas, omdat lopen een nog ergere marteling was. Het willen slapen tot de pijn voorbij is, maar telkens wakker gehuild worden. Dat was schrikken.

Ik was nochtans voorbereid: een vriendin had me haar postnatale perikelen tot in de vleselijke details verteld. De vele vrouwen die niet zulke openhartige vriendinnen hebben, mogen blij zijn met de eerlijke reclame van Frida Mom. Zo weten ze wat hun te wachten staat. Het bedrijf denkt ook aan zichzelf en reikt meteen de oplossing aan: hun lijn producten helpt bij postnatale pijn. Het flesje om vaginale wondes vlot te besprenkelen met een verzachtende oplossing had mij alvast veel pijn en geknoei bespaard.

Toen ik las dat de organisatie van de Oscars het filmpje weigerde uit te zenden, schoot ik samen met het halve feministische internet in een verontwaardigde kramp. Eindelijk eens iemand die een groot publiek laat zien hoe het echt is om een geboortekanaal te hebben, en die seksistische idioten weigeren het uit te zenden. Ik ontspande pas toen ik begreep dat de Oscars wel vaker reclamefilmpjes weigeren. Geweren, religie, politiek, seks, producten voor de vrouwelijke hygiëne en tegen aambeien zijn niet welkom op het filmfeest. De organisatie wil vast niet dat de strak gelifte gezichten in de zaal herinnerd worden aan hun pijnlijk schurende onderkanten. Dat is sneu voor de aambeilijders overal ter wereld, zo blijft hun aandoening iets om beschaamd over te zwijgen. Het is ook sneu voor de helft van de wereldbevolking, zo blijft hun onderkant ook iets om beschaamd over te zwijgen. Gek ook om reclame voor geweren te verbieden, terwijl in zo veel Oscarwaardige films heldhaftig in het rond geschoten wordt.

Flauw, preuts en hypocriet van de Oscars. Maar de reclamemakers van Frida Mom hadden de weigering wel kunnen voorspellen. Hun ijsverbanden, oplossingen met ontsmettende spoelingen en onderbroeken tegen het lekken behoren ontegensprekelijk tot de categorie 'vrouwelijke hygiëne'. Het kan bijna niet anders dan dat het opsturen van het filmpje een uitgekiende strategie was. (Don Draper uit 'Mad Men' zou jaloers zijn.) Het nog vrij onbekende Frida Mom zou tussen de glamour en valse emoties van de prijsuitreiking verzonken zijn. Door de weigering en alle ophef op het internet weten nu zelfs kinderlozen hoe een postnataal perineum eraan toe is. Vrouwelijke verontwaardiging is tegenwoordig blijkbaar zo fel en wijdverspreid dat marketeers ze kunnen inzetten bij het bedenken van strategieën. De markt wordt voortrekker in het doorbreken van het taboe rond vaginale vochten en pijnen. Ik weet niet wat ik daarvan vind. Maar voor de eerstvolgende vriendin die moet baren, bestel ik alvast een pakketje bij Frida Mom.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234