'The Social Dilemma'.Beeld Netflix

Open Venster

‘Heeft Google echt het allerbeste met mij voor, of wil het gewoon geld verdienen?’

Het is bijna aandoenlijk hoe de geïnterviewde werknemer van Google en tot op zekere hoogte zelfs de journalist in Humo 4185 naar aanleiding van de documentaire ‘The Social Dilemma’ de techgigant verdedigen tegenover Facebook als het gaat over privacy en de manier waarop het platform diensten aanbiedt. Waarschijnlijk hebben ze een punt en maakt Google het inderdaad iets minder bont dan Facebook. ‘Net iets minder erg’ is echter nog helemaal niet goed. 

Het idee dat Google minder geïnteresseerd zou zijn in het verzamelen van data of dat het actief bezig is ‘force for good’ te spelen, is een naïeve interpretatie van de werkelijkheid. Hier is een eenvoudig voorbeeld: elke dag opnieuw vraagt YouTube (Google dus) mij of ik niet liever zou inloggen, omdat dat op allerlei manieren beter zou zijn. Onder andere omdat ik dan controle krijg over mijn privacy. Ja, u leest het goed: maak een account en als we weten wie je bent, is dat beter voor je privacy. En ik zou niet elke dag die idiote pop-up moeten wegklikken.

Ik zou het ook kunnen hebben over alle data die Google Maps verzamelt: het houdt bij waar je geweest bent en wat je daar deed. Als je erin slaagt het knopje te vinden om dat te weigeren, krijg je minder features.

 Zou Google dat nu echt doen omdat ze het allerbeste met mij voorhebben, of gewoon omdat ze meer data willen verzamelen en zo meer geld verdienen? De werknemer geeft zelfs aan dat dat laatste noodzakelijk is: dat is namelijk deels de schuld van het kapitalisme. Alsof je moraliteitsgevoel opgeven voor geld een geldig excuus is. 

Tot slot nog dit: alleen al in de tweede helft van 2019 kreeg Google zo’n 80.000 aanvragen van regeringen om data vrij te geven, waarbij zo’n 170.000 accounts betrokken waren. In 70 procent van de gevallen werden die data ook effectief vrijgegeven.

S.V., Huldenberg.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234