The Clash.Beeld © rv

Open Venster

‘Het belang van punk in de muziekgeschiedenis kan moeilijk onderschat worden’

Voor de mensen die nog zouden twijfelen aan het belang van de punk in de geschiedenis van de rock- en popmuziek, heb ik voor de aardigheid eens vijf muzieklijsten van uiteenlopende strekking met elkaar vergeleken: ‘Alle 100 Top’ (De Morgen, 2003), ‘De 100 Beste Albums Aller Tijden’ (OOR, 2007), De Top 100 uit ‘The 500 Greatest Albums of All Time’ (Rolling Stone, 2012), ‘The 100 Greatest Rock Albums of All Time’ (Classic Rock, 2018) en het boek ‘The Greatest 100 Albums to Own on Vinyl’ (2019). 

Daaruit komt naar voren dat er vijf platen zijn met een maximumscore, wat wil zeggen dat die vijf in elke lijst worden vermeld. Het zijn ‘Pet Sounds’ (1966) van The Beach Boys, ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’ (1967) van The Beatles, ‘The Rise And Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars’ (1972), het absolute meesterwerk van David Bowie, ‘Ramones’ (1976), de ultieme punkplaat van de vorige eeuw, van de Ramones, en ‘London Calling’, de veelzijdige rockplaat van de oorspronkelijk door de punk geïnspireerde Britse band The Clash. Dat die laatste twee platen, en dan vooral ‘Ramones’, nog altijd zo’n prominente plaats hebben in meerdere muzieklijsten, wijst er volgens mij op dat het belang van de punk in de muziekgeschiedenis moeilijk onderschat kan worden. 

Voor de muziekliefhebbers onder ons geef ik nog de vijftien platen die vier keer vermeld worden in de vijf lijsten: ‘Kind of Blue’ (1959) van Miles Davis, ‘Revolver’ (1966) van The Beatles, ‘Blonde On Blonde’ (1966) van Bob Dylan, ‘The Velvet Underground & Nico’ (1967) van The Velvet Underground, ‘Are You Experienced’ (1967) van The Jimi Hendrix Experience, ‘What’s Going On’ (1971) van Marvin Gaye, ‘Sticky Fingers’ (1971) van The Rolling Stones, ‘Exile On Main St.’ (1972) van The Rolling Stones, ‘A Night at the Opera’(1975) van Queen, ‘Songs in the Key of Life’ (1976) van Stevie Wonder, ‘Rumours’ (1977) van Fleetwood Mac, ‘Never Mind the Bollocks Here’s the Sex Pistols’ (1977) van Sex Pistols, ‘Appetite for Destruction’ (1987) van Guns N’ Roses, ‘Nevermind’ (1991) van Nirvana en als laatste ‘Ten’ (1991) van Pearl Jam. En als we alle platen zouden oplijsten, dan komen we tot een lijst van twintig platen waarin maar twee groepen twee keer voorkomen, en dat zijn, hoe kan het ook anders, The Beatles en The Rolling Stones.

Koen Verrelst, Kontich.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234