humoOpen Venster
‘Het Belgische onderwijs maakt de integratie van van kinderen met een beperking onmogelijk’
Als vader van twee kinderen heeft de reportage van ‘Pano’ over inclusief onderwijs van woensdag 5 oktober me diep geraakt en heel kwaad gemaakt. Kinderen met een verstandelijke of fysieke beperking ‘wegstoppen’ in het buitengewoon onderwijs is de meest stigmatiserende oplossing die er bestaat. Het doet me denken aan de weeshuizen in het begin van de 19de eeuw: geen kans op een normaal leven, geen kans op integratie, we duwen ze in een groot (gesloten) gebouw, en voor de gewone mensen gaat het leven gewoon verder. Uit het oog, uit het hart.
Ik bewonder de mensen die zich elke dag met passie inzetten in het buitengewoon onderwijs, maar dat onderwijs biedt helaas weinig meerwaarde voor onze maatschappij. Een land als Portugal laat zien hoe het ook kan: kinderen met een beperking krijgen er een plek in het normaal onderwijs, met slimme en doordachte aanpassingen die perfect realiseerbaar zijn. Portugese kinderen raken niet vervreemd van elkaar, en vinden het vanzelfsprekend dat niet iedereen hetzelfde is.
Hier in België is het Kafka ten top. Er is geen synergie tussen de uiteenlopende onderwijsinstellingen, de regels zijn overal anders, en ook allerlei procedures maken de integratie van kinderen met een beperking onmogelijk. Het is tijd voor een grondige hervorming. Wie die wil verwezenlijken, moet eerst luisteren naar de medewerkers van het buitengewoon onderwijs: zij zijn het die inclusie vorm kunnen geven.
Geen enkel kind kiest er voor om met een beperking door het leven te gaan. Aan onze politici vraag ik: behandel kinderen met een beperking met respect, en toon de wil om hen samen met andere kinderen te laten opgroeien. De vooroordelen zullen dan vanzelf verdwijnen.
Filip Claessen, Meldert
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: