null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Open Venster

‘Het debat over elektrische wagens moet je voeren op basis van objectieve en wetenschappelijke feiten’

In Humo 4213 trekt lezer Luc Verschueren van leer tegen elektrische wagens. Hij kaart daarbij terecht enkele bezorgdheden aan, zoals een gebrek aan toegankelijke laadpaalinfrastructuur en mogelijke problemen inzake de bevoorrading van batterijgrondstoffen. Maar voor de rest slaat hij de bal mis.

Zo schrijft hij dat elektrische wagens dubbel zoveel CO2 uitstoten als wagens op diesel, als de elektriciteit om de batterij op te laden niet 100 procent groen is. Die uitspraak klopt niet en is in strijd met recent wetenschappelijk onderzoek. In 2020 concludeerde de onafhankelijke Europese denktank Transport & Environment dat een gemiddelde elektrische wagen in de EU zo’n 20 ton CO2 uitstoot in haar volledige levenscyclus (productie en gebruik). Een wagen op diesel stoot daarentegen gemiddeld 53 ton CO2 uit. Wanneer de elektrische batterij wordt geproduceerd en opgeladen met hernieuwbare energie, daalt de uitstoot nog verder tot slechts 11 ton CO2.

Om echte klimaatwinst te boeken, is het inderdaad cruciaal dat elektrische wagens worden geproduceerd en opgeladen met hernieuwbare energie. Maar zelfs als dat niet het geval is, ligt de uitstoot nog steeds lager dan bij een diesel- of benzinewagen.

Verder schrijft hij ook dat ons elektriciteitsnet niet berekend is op een volledige omschakeling naar elektrische auto’s. Het klopt dat op dat domein grote investeringen nodig zijn en dat er nagedacht moet worden over een slimme en gespreide manier van laden, maar voorlopig is er geen reden tot paniek. Fluvius liet recent weten dat het Vlaamse distributienetwerk één miljoen elektrische wagens aankan tegen 2030, terwijl er vandaag amper 20.000 in Vlaanderen rondrijden.

Tot slot wordt nog aangehaald dat wagens op waterstof een veel beter alternatief zijn dan elektrische wagens. Ook die uitspraak strookt niet met de wetenschappelijke consensus. Waterstof biedt zeker potentieel, maar dan vooral voor de scheepvaart, de zware industrie en het zwaar transport. Voor personenwagens zijn elektrische batterijen veel efficiënter, zowel wat energierendement als kostprijs betreft.

De transitie van fossiele wagens naar elektrische wagens is de grootse (r)evolutie in de auto-industrie van de afgelopen 150 jaar. Dat er uitdagingen, onzekerheden en discussiepunten zijn, is normaal. Maar het debat moet wel gevoerd worden op basis van objectieve feiten.

Wim Careel, Waregem.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234