Open Venster
‘Het is puur boerenbedrog dat de autofabrikanten en de overheden de elektrische wagen blijven promoten’
Volgens een Britse studie verbruiken plug-inhybride wagens bijna drie keer meer dan de fabrikant heeft opgegeven (4,2 liter in plaats van 1,6 liter). De reden daarvoor zou zijn dat men in de praktijk veel meer op brandstof rijdt dan op elektriciteit, omdat de automobilist is vergeten de accu op te laden.
Eigenlijk oogt het totaalplaatje nog slechter, omdat het elektrisch verbruik niet is verrekend, terwijl de meeste elektriciteit niet CO2-vrij wordt opgewekt. De totale CO2-uitstoot van zo’n plug-inhybride is niet beter, en meestal zelfs slechter dan die van een wagen op fossiele brandstof.
Waar voorts niemand over spreekt, is het extra gewicht door de combinatie van accu en elektromotor, samen met de verbrandingsmotor. Ten tweede zijn die plug-inhybrides veelal SUV’s, die sowieso meer verbruiken. Ten derde rijden de hybride wagens meestal op benzine, dus verbruiken ze 30 procent meer en is de CO2-uitstoot hoger dan bij vergelijkbare diesels of cng-wagens.
Ook bij de volledig elektrische wagen heb ik serieuze bedenkingen, zolang de CO2-vrije elektriciteitsproductie minder dan 50 procent bedraagt. Bovendien weegt zo’n auto de helft meer dan een niet-elektrische wagen. Eigenlijk is het puur boerenbedrog dat de autofabrikanten en de overheden de elektrische wagen blijven promoten met onrealistische cijfers. Dat je zo de CO2-uitstoot reduceert, is een flagrante leugen. Alleen de elektriciteitsproducenten varen er wel bij. En de consument? Die wordt gegarandeerd nog eens gepluimd als hij zonder terugdraaiende teller zijn ‘groene’ wagen wil opladen in combinatie met een ‘groene’ warmtepomp. Hij zal moeten uitkijken wanneer hij zijn droogkast, wasmachine, inductiekookplaat of stofzuiger gebruikt om te vermijden dat hij een peperduur tarief krijgt aangesmeerd.
Mijn advies: rijd en verwarm op gas – dat is niet CO2-vrij, maar momenteel stukken beter dan de hypocriete elektrische ‘oplossingen’ die nu gepromoot worden, en die zelfs een energie-bottleneck zullen creëren.
Herman Joossen, via mail.
Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in: