null Beeld Humo
Beeld Humo

ColumnHerman Brusselmans

‘Ik heb met mijn motor geen kilometer in nuchtere toestand afgelegd. Nog goed dat ik er enkel mee van huis naar café reed’

Herman Brusselmans

Herman Brusselmans gaat iedere week op zoek naar het verhaal achter een opvallende kop in de krant of op een nieuwssite.

Ik heb altijd met brommers en motoren gereden. Als brommers had ik een witte Mobylette en een blauwe Honda Dax, als motoren een blauwe MZ 150, een bordeaux Yamaha Virago 535, een blauwe Honda Shadow 600, een rode Honda VF 750 C, een zwarte Buell X1 Lightning 1200, en de motoren die ik nu nog steeds in bezit heb: een grijze Triumph Street Triple 675 R, een zwarte Triumph Street Twin 900, en een groene Triumph Thruxton 1200 R. Ik heb gedurende de ongeveer vijfenveertig jaar dat ik op twee wielen rijd twee ongelukken gehad, beide met de Yamaha Virago.

De eerste keer was in de Sint-Pietersnieuwstraat in Gent, toen een auto z’n rechter richtingaanwijzer liet pinken en ik hem dus links voorbij stak. Op dat moment sloeg hij ook linksaf, met een botsing tot gevolg. Gelukkig reed ik maar met 30 kilometer per uur, en in het ziekenhuis werd alleen een gebroken knie vastgesteld. Drie weken later waren de Yamaha en ik hersteld, en reed ik op de Anton Callierlaan in Gent, toen de chauffeur van een Mercedes plots zwenkte zonder eerst in zijn spiegel te kijken, met alweer een botsing als resultaat. De chauffeur was 18 jaar, reed voor de eerste keer met de auto van z’n vader, en had dat onverhoedse manoeuvre uitgevoerd omdat hij op het voetpad een meisje had zien staan liften. Hij was in tranen en vroeg aan een politieman die het ongeval kwam opmeten om niets aan z’n vader te vertellen, waarop de politieman zei: ‘Het enige dat je vader te weten zal komen, is dat jij een volslagen idioot bent.’ Ik stond ondertussen te keuvelen met het meisje dat stond te liften, en we wisselden telefoonnummers uit.

Het komt erop neer dat je als bromfietser of motorrijder enorm uit je doppen moet kijken. Het gevaar loert langs alle kanten. Het is wel zo dat ongevallen waarbij brommers of motoren betrokken zijn, niet altijd de schuld zijn van automobilisten. Soms, of nog vaker, hebben de bromfietsers of motorrijders het lot getart door overdreven snelheden, riskante bewegingen, of onverantwoorde onoplettendheden. Soms, of nog vaker, zijn bromfietsers of motorrijders daarbij zo dronken als een aap. Ik bijvoorbeeld, in de tijd dat ik de MZ had. Ik heb daarmee geen kilometer in nuchtere toestand afgelegd. Nog goed dat de enige rit die ik ermee uitvoerde leidde van m’n huis in de Leeuwstraat in Gent naar café Caruso, zeshonderd meter verderop. En vice versa. Ik was aan de drank in die tijd, en had last van angstaanvallen: om die stoornis te verdoven, zoop ik de hele dag door. Ik moet zeggen dat, hoewel de MZ een verschrikkelijke slechte motor was van Oost-Duitse makelij, hij wel bijzonder geschikt was voor alcoholici. Dat kan bijna niet anders, want ik heb met die MZ geen enkel ongeluk gehad, ondanks dat ik er meestal mee reed terwijl ik alles dubbel zag. Eén keer ben ik er wel lichtelijk mee onderuit gegleden, in januari 1992, maar toen lag er een laag sneeuw van 15 centimeter. Nadat ik tegen de grond was gegaan op de Kantienberg, ben ik nog een half uurtje in die laag sneeuw blijven liggen, want ik lag er uitstekend en knapte bij min acht graden een lekker uiltje, terwijl de MZ met z’n nog draaiende motor, gezellig naast mij lag.

Ik ben definitief gestopt met drinken op 17 december 1993. Denk echter niet dat ik vanaf die dag continu heel voorzichtig en secuur ben gaan rijden. Welnee, je bent immers een echte motorrijder of je bent het niet. En je hebt immers onder je kont een machine zitten die de 200 kilometer per uur gerust kan overschrijden. M’n snelste rit was in mei van 2012, toen ik op de R4 met de Street Triple een topsnelheid van 257 kilometer per uur haalde. Ik moet eerlijk toegeven dat ik me bij die snelheid redelijk onveilig in het verkeer voelde. Weet je wat het is? De meeste automobilisten zijn er niet op voorzien dat een motor hen zo snel als een raket voorbijzoeft. Als ze je achter hen zien naderen, maken ze soms rare sprongen. Daarom raad ik ieder van die automobilisten aan: hou er in godsnaam rekening mee dat motorrijders veel avontuurlijkere verkeersdeelnemers zijn dan jij in je suffe Skoda Fabia, en blijf te allen tijde braafweg op het rechterrijvak.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234