Open Venster

‘Intelligent optimisme in crisistijden betekent: niet in paniek raken’

Onlangs hoorde ik in een uitzending over het coronavirus dat we waakzaam moeten blijven, maar niet in paniek mogen raken. In twee maanden tijd zijn er wereldwijd 3.200 mensen aan gestorvenDat is zeer weinig in vergelijking met de vijf miljoen overlijdens per maand om diverse redenen. En een ziekte als roodvonk eist jaarlijks 140.000 levens.

Desondanks is er paniek: toiletpapier wordt gehamsterd, mondmaskers zijn niet meer te krijgen, evenementen worden uitgesteld of geannuleerd en scholen blijven dicht. Een aantal landen dreigt in een economische recessie te verzeilen.

De angst verspreidt zich sneller dan het virus, maar dat is eigen aan de psychologie van de mens. De Amerikaanse professor psychologie Paul Slovic schrijft: ‘De mensen zien het coronavirus niet als de zoveelste griepuitbraak omdat de media elke dag gedetailleerd verslag uitbrengen over de verspreiding ervan en men op tv dokters met beschermende kledij ziet. Dat maakt meer indruk dan cijfers. Beelden hebben een grotere impact dan de mathematische werkelijkheid. Als er in korte tijd twee vliegtuigcrashes zijn, zijn we bang om te vliegen. Ons buikgevoel is sterker dan onze hersenen. Intelligent optimisme in crisistijden betekent: laten we op onze hoede zijn, maar niet in paniek raken!’

Marcel Cuvelier, Gent.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234