Beeld EPA

Open Venster

‘Is Open VLD nu toch rijp voor paars-groen?’

Open VLD voert in mijn gemeente doorlopend campagne met aanplakborden in het straatbeeld. We waren eindelijk af van ‘Gewoon doen’, een nietszeggend zinnetje uit de koker van hun vorige voorzitter. Hun huidige slogan luidt ‘Wees loyaal, koop lokaal’ en is bedoeld om de plaatselijke handel een duwtje in de rug te geven in tijden van corona.

 Is Open VLD dan niet altijd de pleitbezorger geweest van een volledig vrijgemaakte markt, waarin het recht van de sterkste heerst en waarin alles moet kunnen en mogen? Het belangrijkste geesteskind van het liberale gedachtegoed is al tweehonderd jaar het ultieme kapitalisme, waarin groei aangemoedigd wordt door alles dood te maken dat kleiner en zwakker is dan jezelf. 

Liberalisme is ook de motor van de doorgedreven globalisering en digitalisering. Goed voor concurrentie en lage prijzen, maar die wereldwijd wordt alles versmacht wat niet Amazon heet. Ik vind het dus opvallend dat Open VLD het nu lijkt op te nemen voor de weduwen en wezen van de kleine kruidenier, die ze zelf om zeep hebben geholpen. Ofwel is het cynisme en hypocrisie, ofwel hebben ze een historische bocht genomen waaruit blijkt dat ze misschien toch echt rijp zijn voor paars-groen.

Peter Stroobants, Ham.

Hebt u ook een brief in de pen zitten? Mail naar openvenster@humo.be of vul onderstaand formulier in:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234